از صنایع پوششی ساختمان کدام را می شناسید؟

ساختمان سازی این روزها نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر دنیا رواج یافته است و در همه شهرهای بزرگ جهان می توان ساختمان ها و برج هایی مرتغع با معماری های خاصی را مشاهده کرد که نمونه بارز آن نیویورک در آمریکاست، البته در همین تهران خودمان در منطقه اندرزگو نیز می توان برج هایی به سبک و سیاق همان آسمان خراش های بلندبالای آمریکایی را مشاهده نمود.

علاوه بر معماری که در این ساختمان ها بسیار به چشم می خورد، استفاده از جدیدترین تجهیزات ساختمانی که بر پایه تکنولوژی روز دنیا هستند نیز در این ساختمان ها بسیار مشهود است؛ خصوصا بخش صنایع پوششی که هم ویژگی های ظاهری مهمی دارد و هم البته مهندسی و فنی. در این مقاله قصد داریم ضد حریق، رنگ نما و عایق رطوبتی بام را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

عایق رطوبتی بام

یکی از مهمترین مواردی که در ۹۰ درصد ساختمان های در حال ساخت حتی در ساختمان های ویلایی و یک طبقه هم مورد استفاده قرار می گیرد، عایق رطوبتی بام است. احتمالا شما نام ایزوگام را زیاد شنیده اید، ایزوگام در حقیقن نوعی از عایق های رطوبتی بام هستند که در تمامی ساختمان ها جهت جلوگیری از نم پس دادن دیوار و یا سقف در اثر باران و رطوبت مورد استفاده قرار می گیرند. عایق های رطوبتی بام انواع دیگری نیز دارند که ایزوگام طبیعتا مهمترین و پرکاربردترین آنها در کشورمان است.

ضد حریق

شاید نام ضد حریق ها را بسیار کمتر از ایزوگام یا همان عایق رطوبتی بام شنیده باشید، اما با توجه به اتفاقات اخیر و آتش سوزی های نابهنگام، استفاده از آنها بسیار بیش از قبل در معرض توجه قرار گرفته است. بگذارید سری بزنیم به اتفاقات ساختمان پلاسکو تهران که متاسفانه در اثر انها شمار زیادی از آتش نشانان‌مان جان باختند؛ یکی از مهمترین دلایل ریزش ساختمان پلاسکو از دست رفتن مقاومت اسکلت فلزی آن ساختمان در برابر حرارت بسیار بالای آتش بود.

اما پوشش ضد حریق چیست؟ ضد حریق ها در حقیقت از نظر ظاهری شبیه همان رنگ ساختمانی می باشد با این تفاوت که تنها بر روی سازه های فلزی پاشیده می شوند. این مواد بدلیل ترکیبات خاصی که دارند، در هنگام آتش سوزی متورم می شوند و اجازه نمی دهند تا حرارت بیش از حدی به اسکلت فلزی برسد. ضد حریق ها با به تعویق انداختن این امر تا زمان رسیدن آتش نشان ها از ریزش ساختمان در اثر از بین رفتن مقاومت اسکلت فلزی جلوگیری بعمل می آورند. حال فرض کنید این ضد حریق ها در زمان ساخت ساختمان پلاسکو هم وجود داشت(احتمالا ۵۰ سال پیش ضد حریق ها وجود خارجی نداشتند!) آنگاه دیگر شاهد چنین فاجعه انسانی و مالی نبودیم!

اما نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که ضخامت پوشش این ضد حریق ها چه میزان باید باشد؟

این مورد به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  • مقطع و اندازه هر یک از ستون ها
  • زمان تخمینی مقاومت در برابر حرارت آتش(می توان این مورد را از بین ۳۰ دقیقه تا چند ساعت تغییر داد
  • سایز و مقطع تیرهای نگه دارنده عرشه فولادی

تمامی موارد ذکر شده باید با در نظر گرفتن موارد مختلفی چون تقاضای پیمانکار، هزینه اقتصادی و موارد فنی کارشناسی شوند.

رنگ نما

اما پوشش رنگ نما را می توان مهمترین بخش از صنایع پوششی ساختمان قلمداد کرد که بیشتر جلوه های ظاهری آن مورد توجه قرار می گیرد. بطور کلی شما نمی توانید تفاوت رنگ نما و رنگ های معمولی ساختمان را تشخیص دهید اما از نظر ویژگی های فنی طبیعتا تفاوت های کاملا بارزی بین آنها وجود دارد که مهمترین آن مقاومت بسیار بالای رنگ نماهای ساختمانی در برابر رطوبت، بارش باران، تابش آفتاب و در نتیجه از بین رفتن رنگ اولیه، گرد و غبار و آلودگی و… می باشد که باعث می شود در اثر گذشت زمان کیفیت آن دچار تغییرات آشکار نشود.

رنگ نماها بطور کلی دارای سه نوع سیلیکون آکریلیک، آکریلیک و البته خود تمیز شونده می باشند که نوع آخری معمولا بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. رنگ نماهای خود تمیز شونده معمولا دارای چند لایه رنگ با جنس نانو می باشند که با استفاده از تکنولوژی مورد استفاده در خود می توانند آلودگی و گرد و غبار را تجزیه کنند و به همین دلیل هم بسیار محبوب هستند.

شرکت های مختلفی در حال حاضر در کشورمان در حوزه تولید صنایع پوششی ساختمان فعالیت می کنند که می توان از عکاظ یا همان عکاظ خاورمیانه بعنوان یکی از فعال‌ترین آنها نام آورد.

امیدوارم توانسته باشیم در این مقاله شما را تنها با بخشی از صنایع پوششی ساختمان که نقش مهمی هم در ایمنی و زیبایی ساختمان ها دارند، آشنا کرده باشیم.

منبع:

http://xn--ngbe8f.mihanblog.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس