مولود کعبه، و فضلیتی به درخشندگی خورشید

گوهری شد از درون کعبه بیرون از صدف            کرد بیت الله را با آن شرف بیت الشرف

یکی از فضائل بسیار مهم و عجیب مولی الموحدین امیر المۆمنین علی علیه السلام که از کنار آن به راحتی نمی توان گذشت، ولادت آن حضرت در کعبه شریف است آن هم به آن نحو معروف که همه می دانیم. اما آنچه در این نوشتار به دنبال آن هستیم این است که سری به منابع اهل تسنن بزنیم تا ببینیم آنها نیز آیا به این واقعه عظیم اعترافی نموده اند یا نه؟!

حاکم در مستدرک ج۳ ص۴۳۸ می گوید:

« اخبار به حد تواتر رسیده است که فاطمه بنت اسد، امیر المومنین علی بن ابی طالب ( کرّم الله وجهه ) را در دل کعبه به دنیا آورد ».

و همچنین حافظ گنجی که شافعی مسلک بوده است در کتاب کفایه خود از طریق ابن نجار از حاکم نیشابوری نقل می نماید که وی گفته است:

« امیر المومنین علی بن ابی طالب در مکه در درون بیت الله الحرام به دنیا آمد در شب جمعه سیزده رجب سال سی ام از عام الفیل و قبل از علی و نه بعد از او هیچ کس در بیت الله الحرام به دنیا نیامد و در واقع خداوند با این کار او را اکرام ویژه نمود و او را اجلال نمود به دلیل عظمتی که داشت ! ».

به دنبال این دو نفر احمد بن عبد الرحیم دهلوی معروف به “شاه ولی الله” پدر عبد العزیز دهلوی صاحب کتاب « تحفه های دوازده گانه در ردّ تشیع » در کتاب دیگر خود به اسم « إزاله الخفاء » می گوید:

« به تواتر ثابت شده است که فاطمه بنت اسد امیر المومنین علی را در دل کعبه بدنیا آورد و همانا او در روز جمعه سیزده رجب سال سی بعد از عام الفیل در کعبه به دنیا آمد و قبل و بعد از او هیچ کس در درون کعبه به دنیا نیامد »

ناگفته نماند که این دو نقل با یکدیگر تعارضی ندارند اگر چه در یکی آمده که آن حضرت در روز جمعه به دنیا آمد و در دیگری شب جمعه به دنیا آمد، چرا که چرا که سحر جمعه که بخشی از شب جمعه است بامداد روز جمعه محسوب می شود و ائمه علیهم السلام نوعا در هنگام سحر به دنیا می آمده اند!
رخ ندادن این حادثه برای هیچ کس دیگر حاکی از تفاوت فاحش این مولود با سائر موالید می باشد تا جائیکه وقتی مریم دختر عمران عیسی روح الله را در دل داشت به او دستور داده شد از بیت المقدس به مکانی دور نقل مکان نماید و در آن جا وضع حمل کند !

و همچنین آلوسی متعصب و معروف که اسمش سید محمود است و صاحب تفسیر نیز هست در کتاب شرح قصیده عینیه در شرح این بیت عربی:

أنت العلی فوق العلی رفعا ببطن مکه عند البیت إذ وضعا

(تو علی هستی در حالی که بر بالای علو و بلندی رفعت شأن داده شدی ؛ در آن هنگام که در مکه در درون خانه کعبه به دنیا آمدی )

می گوید:

« ولادت امیر ( کرّم الله وجهه ) امری است مشهور در دنیا و در کتب شیعه و سنی ذکر شده است … »

تا اینکه می گوید:

« و در مورد شخص دیگری چنین قضیه ای شهرت ندارد و اگر هم در مورد کس دیگری گفته شده باشد اختلافی خواهد بود » .

ذیل کلام این شخص اشاره به دروغی است که طائفه زبیریه از روی بغضی که به امیر المومنین علیه السلام داشته اند این قضیه را برای حکیم بن حزام جعل نموده اند و گفته اند که غیر از او کس دیگری در کعبه به دنیا نیامده است !!!

باز همین شخص در صفحه ۷۵ از این کتاب در ذیل این شعر:

و أنت أنت الذی حطت له قدم فی موضع یده الرحمن قد وضعا

و تو همان کسی هستی که پای خود را در جایی نهادی که دست خداوند رحمن در آن جا قرار گرفته بود ( یعنی شانه مبارک پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله هنگامی که امیر المومنین علیه السلام پا بر آن نهاد و بر بالای بام مکه رفت تا این که بتها را بشکند )

می گوید:

« برخی می گویند او علیه الصلاه و السلام دوست داشته است که با کعبه هم آوردی کند که در درون آن به دنیا آمده » .

مرحوم علامه بزرگوار امینی در کتاب الغدیر جلد ۶ صفحه ۲۳ بعد از نقل مطالب فوق، ۱۶ کتاب از اهل تسنن را آدرس می دهند که همگی به این واقعیت و فضیلت اعتراف نموده اند که ما برخی از آن را ذکر می نماییم :

مروج الذهب جلد ۲ صفحه ۲ تألیف مسعودی ، تذکره الخواص صفحه ۷ تألیف سبط بن الجوزی ، الفصول المهمه صفحه ۱۴ تألیف ابن صباغ مالکی ، السیره النبویه جلد ۱ صفحه ۱۵۰ تألیف نور الدین شافعی …….
از حرمت تنجیس بیت الله الحرام می توان فهمید که این مولود و مادر مکرمه اش از هر گونه آلودگی حتی آلودگی های ظاهری و متعارف نیز مبرّا و مطهر بوده اند

حال باید توجه داشت که این یکی از کوچکترین فضائل آن حضرت می باشد که در مورد هیچ یک از امت پیامبر صلی الله علیه و آله و بلکه امم قبلی رخ نداده است و نخواهد داد اما در دل همین فضیلت به ظاهر کوچک البته در مقابل سائر فضائل آن حضرت نکات مهمی نهفته است که اشاره بدان خالی از لطف نیست :

کیفیت ورود فاطمه بنت اسد به داخل خانه کعبه و شکاف دیوار آن که هنوز نیز باقی است یکی از معجزات جاودان دین خاتم می باشد.

خداوند از قبل از تولد آن حضرت بنا بر این داشته اند که مقام و جایگاه آن حضرت برای عالمیان هویدا شود.

رخ ندادن این حادثه برای هیچ کس دیگر حاکی از تفاوت فاحش این مولود با سائر موالید می باشد تا جائیکه وقتی مریم دختر عمران عیسی روح الله را در دل داشت به او دستور داده شد از بیت المقدس به مکانی دور نقل مکان نماید و در آن جا وضع حمل کند !

از حرمت تنجیس بیت الله الحرام می توان فهمید که این مولود و مادر مکرمه اش از هر گونه آلودگی حتی آلودگی های ظاهری و متعارف نیز مبرّا و مطهر بوده اند.

ولادت در خانه خدا و شهادت در خانه خدا، همه حاکی از ارتباط و قرب ویژه این عبد صالح خدا با خداست …..

حمید حاج علی

مدّرس حوزه علمیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس