ایا کاشت مژه غسل و وضو دارد؟

امروزه، زیبایی و دیده شدن زیبا برای انسان‌ها بسیار مهم شده است. از زمان‌های قدیم، انسان‌ها به دنبال روش‌هایی برای بهبود ظاهر خود و جلب توجه دیگران بوده‌اند. اما در دوران مدرن، این علاقه به زیبایی و زیبا دیده شدن به یک امر بسیار مهم و گسترده تبدیل شده است.

یکی از روش‌هایی که امروزه بسیار محبوب شده است، کاشت مژه است. این روش به زنان امکان می‌دهد تا با داشتن مژه‌های طولانی، ضخیم و جذاب، زیبایی چشمان خود را بیشتر کنند و دیده شدن زیبا تر باشند. با توجه به فشارهای اجتماعی و استانداردهای زیبایی که در جامعه وجود دارد، بسیاری از زنان به دنبال روش‌هایی مانند کاشت مژه هستند تا به آرایش طبیعی‌تر و جذاب‌تر دست یابند.

علاوه بر این، با پرداختن به زیبایی و جذابیت خود، افراد اغلب احساس خودمطمئنی بیشتری دارند و از خود رضایت بیشتری پیدا می‌کنند. زیبایی و جذابیت، نقش مهمی در اعتماد به نفس و روحیه افراد ایفا می‌کند و ممکن است تاثیر قابل توجهی بر روابط اجتماعی و شغلی شان داشته باشد.

بنابراین، علاقه به زیبایی و دیده شدن زیبا، یک نگرش عمومی در جامعه مدرن است که بسیاری از افراد به آن پاسخ مثبت می‌دهند. کاشت مژه یکی از روش‌های پرطرفدار در این حوزه است که به زنان امکان می‌دهد تا با داشتن چشمان جذاب‌تر و زیباتر، خود را مطابق با استانداردهای زیبایی جامعه نشان دهند و از زیبایی خود لذت ببرند.

کاشت مژه

کاشت مژه یک روش زیبایی است که به زنان کمک می‌کند تا مژه‌های طبیعی و جذاب‌تری داشته باشند. این روش از جمله روش‌های پرطرفدار در حوزه زیبایی است که به زنان امکان می‌دهد تا بدون نیاز به استفاده از مژه‌های مصنوعی یا ماسکارا، مژه‌های طولانی، ضخیم و جذاب داشته باشند.

کاشت مژه به وسیلهٔ یک تکنسین حرفه‌ای و با استفاده از مواد و تجهیزات اختصاصی انجام می‌شود. در این روش، مژه‌های مصنوعی یا نخ‌های خاص به مژه‌های طبیعی چسبانده می‌شوند تا یک ظاهر طبیعی و جذاب بوجود آید. این فرآیند به دقت و با توجه به نوع پوست و چشم‌های هر فرد انجام می‌شود تا نتیجهٔ نهایی بهترین شکل ممکن را داشته باشد.

کاشت مژه به زنان امکان می‌دهد تا از صبح تا شب با مژه‌های زیبا و جذاب خود راحت و زیبا بدون نگرانی از پاک شدن ماسکارا لذت ببرند. علاوه بر این، مژه‌های کاشته شده بسیار طبیعی و دوام دار هستند و به شما امکان می‌دهند که هر روز با چشمان جذاب و جذابتر برخورد کنید.

اگر به دنبال روشی برای داشتن مژه‌های جذاب، طولانی و ضخیم هستید، کاشت مژه یک گزینه عالی است. قبل از اقدام به کاشت مژه، بهتر است با یک تکنسین حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید تا نحوه انجام و نگهداری از مژه‌های کاشته شده را به درستی فهمید.

با کاشت مژه، شما می‌توانید به سادگی و به شکل طبیعی زیباترین و جذاب‌ترین چشمان خود را داشته باشید و از زیبایی خود لذت ببرید.

آیا اکستنشن مژه جایز است؟

این عمل یعنی چسباندن مژه های مصنوعی به خودی خود اشکالی ندارد، اما در صورتی که مانع رسیدن آب به مژه‌ها – هر چند به مقدار جزئی- شود و برداشتن آنها در هر نوبت وضو یا غسل ممکن نبوده و یا با مشقت و سختی همراه باشد، جایز نیست، بنابراین انجام این عمل در ایام عادت ماهیانه اشکالی ندارد. اما چنانچه کسی اکستنشن را انجام داده است و از وقت نماز آنقدر باقی نمانده که بتواند آنها را برطرف کند، استثنائاً تا وقت نماز ظهر روز بعد فرصت دارد تا آن مانع را بر طرف کند و در این مدت باید به وظیفه اش به صورت وضو و غسل جبیره ‌اى عمل کند؛ یعنى اینکه با دست مرطوب، روی مانع دست بکشد.

بر این اساس، اکستنشن مژه هم مانند کاشت ناخن، به دلیل اینکه مانع رسیدن آب وضو و غسل به اعضای بدن می شود، جایز نیست.

البته، برخی از فقها [۲] در این باره می‌گویند، اگر کاشت ناخن یا مژه برای اغراض عقلائی مشروع مانند درمان باشد، اشکال ندارد و جایز است. در ذیل به بررسی نظر مراجع عظام درباره این موضوع می پردازیم.

نظر مراجع تقلید درباره حکم اکستنشن مژه و وضو گرفتن با آن

آیت الله خامنه ای

اگر این کار در وقت نماز انجام نمی شود و شخصی که اقدام به آن کرده، می‌داند که برداشتنِ آن مانع بعداً مشکل خواهد بود، جایز نیست این کار را انجام دهد. ولی اگر اشتباها این کار را انجام داده است و حال که وقت نماز شده، می‌خواهد نماز بخواند و برای آن، به وضو یا غسل احتیاج دارد، در این حالت باید این مانع را برطرف کند؛ فرقی هم نمی‌کند که ناخن کاشته باشد یا مژه مصنوعی، حتی اگر این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن شود. به هر حال باید این مانع را رفع نماید زیرا وجود این مانع نمی گذارد که آب به مژه‌های اصلی و سطح پوست برسد.

اما چنانچه متوجه شود که وقت نماز دارد می‌گذرد و فرصت کافی برای برداشتن این مانع باقی نمانده و یا هزینه بسیار زیادی لازم است که در حال حاضر این مقدار هزینه را ندارد و یا اینکه برداشتنش بسیار دشوار و همراه با سختی فراوان است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه تغییر می کند؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید ابتدا تیمم و سپس وضو جبیره ای انجام دهد و نمازش را ادا کند.[۳] + احتیاطا بعد از برطرف نمودن مانع نماز قضا نیز بخواند.

آیت الله مکارم شیرازی

در صورتی که ضرورتی برای کاشتن مژه نباشد، آن را ترک نمایند و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جدا کردن آن به هنگام غسل و وضو نباشد، وضو و غسل جبیره ای بگیرند‌. اگر در اکستنشن مژه، موادی(چسبی) که استفاده می شود، در مجموع به اندازه یک عدس باشد، مجاز است و ایرادی در وضو و غسل وارد نمی‌شود اما چنانچه مواد به کار برده شده، بیشتر از اندازه ی یک عدس باشد و مانع رسیدن آب به بدن شود، اشکال دارد و مجاز نیست و در اولین فرصت باید برداشته شود.

آیت الله صافی گلپایگانی

چنانچه آرایشگر برای شخصی که کاشت مژه می کند، نامحرم بوده و یا اینکه، این کار مانع از رسیدن آب در وضو و غسل به اعضای بدن باشد، حرام است. ولی در صورتی که عمل را انجام داده باید کاشت ناخن یا اکستشن مژه ولو با صرف هزینه برداشته شود. در موارد نادر که برداشت آن باعث جراحت شدید یا خونریزی و.. میشود باید علاوه بر وضو و غسل جبیره ای، بنابر احتیاط، تیمم بدل از غسل یا وضو نیز انجام دهد.

آیت ‌الله العظمی سیستانی

اگر مانع رسیدن آب به مژه‌ ها هرچند به مقدار جزئی شود، جایز نیست. و هنگام وضو باید مانع برداشته شود.

آیه ‌الله نوری همدانی

چنانچه مانع رسیدن آب به پوست و مواضع غسل یا وضو باشد، اشکال دارد و برای غسل یا وضو باید ازاله ی مانع شود.

نظر آیه ‌الله هادوی تهرانی

در صورتی که چسب قسمت های انتهایی مژه را نگیرد و روی پوست نریزد، مانع انجام وضو و غسل نیست. در غیر این صورت باید برای انجام غسل و وضو مانع را برطرف کند و در صورتی که امکان برطرف کردن آن وجود ندارد و یا موجب عسر و حرج می‌شود، باید به وظیفه ی غسل و وضوی جبیره عمل نماید.[۴]

سایر احکام مربوط به کاشت و اکستنشن مژه

سؤال: آیا خیس نشدن کامل مژه در هنگام غسل و وضو مشکلی ایجاد می کند؟ آیا کاشت مژه (چسباندن مژه مصنوعی با چسب بر روی مژه های اصلی) در صحت وضو و غسل تأثیر دارد؟

پاسخ:

  1. ۱. در غسل و وضو موهای کوتاه مانند ریش کم یا مژه نیز باید شسته شود.
  2. ایجاد مانعی در اعضای وضو یا غسل که رفع آن مشکل (موجب عسر و حرج) یا غیر ممکن است، جایز نیست؛ مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضا کند و یا غرض عقلائی مشروعی مانند درمان در میان باشد. در هر حال اگر مانعی ایجاد شود که رفع آن مشکل یا غیر ممکن است، می توان با همان مانع وضوی جبیره گرفت یا غسل جبیره انجام داد؛ البته احتیاط مستحب آن است که تیمم هم انجام دهد.

سؤال: درآمد حاصل از کاشت مژه چه حکمی دارد؟

پاسخ: کاشت مژه برای اغراض عقلائی مشروع مانند درمان و زیبایی جایز است و درآمد حاصل از این کار حلال است.[۵]

کلام آخر

اعمالی مثل کاشت و اکستنشن مژه و … که به منظور زیباتر شدن چهره انجام می شوند، تا جایی جایز دانسته شده اند که مانعی برای به جای آوردن صحیح فرایض نباشند. زیرا از نظر دین مبین اسلام که آیین اعتدال و میانه روی است، هر چیزی در جای خود نیکوست.

بر این اساس تلاش برای رسیدن به زیبایی های ظاهری نباید به گونه ای باشد که ارتباط شایسته و اتصال فطرتِ خداجو را به خداوند متعال، تعطیل و یا کمرنگ کند و باعث ایجاد کاستی و نقص در مراحل و وظایف بندگی و ادای تکالیف و فرایض شرعی شود. به نحوی که مثلاً یک شخص با ایمان فقط به خاطر رسیدن به زیبایی ظاهری و به دلیل انجام اعمال زیبایی مانند کاشت و اکستنشن مژه، مدتی را نتواند به طور صحیح و شایسته، وضو بگیرد و غسل نماید و به این ترتیب پیکره ی دین و ارتباط او با پروردگار جهانیان، به سستی و ضعف گراییده و دچار نقص و آسیب شود!

این موضوع که انسانِ مؤمن و معتقد بخواهد به خاطر زیبا تر شدن ظاهر و چهره ی خود، اقدام به عملی نماید که پس از آن مجبور شود فریضه ی باشکوه نماز را با وضوی نامتعارف جبیره ای بخواند و یا با تیمم بر سر سجاده ی نماز بنشیند، مسلماً  مطلوب و سزاوار نخواهد بود، زیرا این نقصان و دوری از ارتباط مناسب با معبود، هر لحظه ممکن است که ارتباط بنده با خدای خویش را به حاشیه برده و توجه به ظواهر و زیبایی های فانی جای توجه به آخرت و زیبایی های حقیقی را بگیرد.

پی نوشت ها

  1. کافی، ج۶، ص ۴۳۸
  2. آیت الله هادوی تهرانی
  3. آیت الله خامنه‌ای؛ ر. ک: نمایه ۳۸۲۷۲ (کاشت مژه مصنوعی).
  4. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، هادوی تهرانی (مد ظلهم العالی)
  5. پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیه الله هادوی تهرانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس