خوردن ماهی مرکب و احکام اسلامی آن

خوردن ماهی مرکب و احکام اسلامی آن
ماهی مرکب یکی از ماهی های خوراکی و صید شونده به منظور مصرف مواد غذایی در کشور های خاورمیانه و شرق آسیا به شمار می رود. در این مطلب حکم خوردن این ماهی را از نظر مراجع دینی و دین اسلام بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
 ماهی مرکب از راسته هشت پایان و تیره سرپایان با نام علمی Sepia pharaonis  دارای هشت عدد پا ( شش عدد کوتاه و ۲ عدد بلند ) یک جفت چشم ، یک  دهان با دو دندان غیر فکی ، بدن کیسه مانند به شکل اتو می باشد که در قسمت پشتی این ماهی  Cattle Bone  قرار دارد که استخوانی بیضوی شکل و اسفنجی فرم است . که علاوه بر تثبیت شکل جانور باعث محافظت از ارگانها و احشاء داخلی می شود .

احکام خوردن ماهی مرکب چیست؟

خوردن ماهی مرکب به علت اینکه فلس ندارد از دید تمامی مراجع دینی حرام است و  در ادامه نظر و احکام دو مرجع دینی مطرح را در پاسخ به این سوال که آیا ماهی مرکب حلال است یا حرام مشاهده خواهید کرد. با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.
امام خمینی(ره):
اگر ماهی فلس دار را زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، پاک و خوردن آن حلال است، و چنانچه در آب بمیرد پاک است ولی خوردن آن حرام می باشد و ماهی بی فلس را اگرچه زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد حرام است.
آیت الله مکارم شیرازی
پرسش : آیا هشتت پا (ماهی مرکب) حلال گوشت است؟
پاسخ : ماهی مرکب، هشت پا و مانند آن، حرام گوشت هستند

مطالب مرتبط

۱۵ دیدگاه‌

  1. رضا گفت:

    متأسفانه مشاهده می‌شود که در کلان شهر تهران در بعض قابل توجه ی از رستوران‌ها این ماهی حرام گوشت طبخ و عرضه میشود

  2. گمنام گفت:

    متاسفانه الان در باسلام هم فروش اینترنتی هم دارن. خیلی بده که نظارت نمیکنن در این مسائل!

    • Hr گفت:

      این دیدگاهتون به نظرم خیلی بده. ما برای تشریح چندتاشو میخواستیم به همین دلیل با هزارتا بدبختی گیر اوردیم. حتی اگه مصرف خوراکی نداشته باشه دلیل نمیشه خرید و فروشش رو ممنوع کنید که ما در به در دنبال یدونه اش بگردیم برا تشریح.
      ولی جدای از این مسائل با اینکه نظر علمای دین برام ارزشی نداره(چرا که اصلا کاری به ماهی نبودن این موجود ندارن بلکه فقط میبینن فلس داره یا نه و این خودش علم بیکرانشون رو نشون میده) این حیوون رو نخورید بهتره. کلا بی مهرگان انگل هاشون بیشتره. گرچه اکثرش روی انسان اثر ندارن ولی یکیش هم که داشته باشه کافیه تا پشیمونتون کنه

  3. اصغر همت گفت:

    صد لقمه خوری که می غلام است آن را
    چرا هر چی خوشمزه س حرامه!!؟ اینو اصلا نگفته بودن من نمیدونستم

    • مرتضی گفت:

      برای اینکه همین میخورند هر روز به مرض پیدا میشه

      ابولا از خوک اومد
      جنون گاوی از خوردن خون همراه گوشت
      و…

    • مهرنوش گفت:

      اینکه برای شما ارزشی نداره جای سئواله، با اینکه اعتراف میکنین ماهی های مرکب انگل دارن!!! کسی نگفته این موجودات چون فلس ندارن ماهی نیستن یا بی ارزشن، بلکه گفته شده خوردنشون حرامه، خیلی چیزها وجود داره که متاسفانه هنوز بشر نتونسته دلیلی براش پیدا کنه و خیلی چیزها هم که دین سالها قبل گفته الان اثبات شده.

  4. فاطمه گفت:

    خیلی خوشمزش اما نمیدونستم حرامه

  5. فاطمه گفت:

    در جنوب ایران بوشهر ،به عنوان غذای محلی مصرف میکنن بسیار هم معتقدند مفید است ،من چند وقت پیش مهمان شهرشون بودم و خوردم ،بعد متوجه شدم حرام است 😐

  6. میگ‌میگ گفت:

    مگ اینجا پکنه یا شانگهای ک بخورید حال بهم زنا

  7. سینا گفت:

    هر چیزی که خاصیت داره حرام اعلام کرده آند ،مرغ که هیچ خاصیتی ندارد به جز بیماری و سرطان حلال هست

  8. ن گفت:

    والا حرام بودن از قیافش میباره لازم نیست کسی بگه منکه چندشم میشه همین کوفت و زهرمارارو میخورن هزارتا مرض میگیرن متاسفانه تو کشور خودمونم داره مصرف میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس