نماز روز پنجشنبه برای حاجت گرفتن

نماز روز پنجشنبه یکی از نمازهای خاص است که آیت الله بهجت تاکید خاصی به خواندن این نماز داشت. در ادامه در رابطه با نحوه خواندن این نماز و حاجت گرفتن از آن صحبت خواهم نمود. اما پیش از آن به بررسی جایگاه نماز در دین اسلام پرداخته ایم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

اهمیت نماز در دین اسلام

نماز یکی از پنج رکن اصلی دین اسلام است و به عنوان یکی از اساسی‌ترین عمل‌های دینی در این دین محسوب می‌شود. نماز به عنوان رابطه بین انسان و خداوند، نشان دهنده تعلق و ارتباط بین بنده و پروردگار است و به عنوان یکی از مهم‌ترین رسوم و عبادات مسلمانان، در قرآن کریم و روایات پیامبر اکرم (ص) به شکل مستمر و مداوم تأکید شده است.

نماز، فرایندی است که در آن، مؤمن به سوی خداوند متعالی دعا می‌کند و از او طلب رحمت و بخشش می‌کند. در حقیقت، نماز نشان دهنده فرهنگ تواضع و خشنودی مسلمانان است که با این عبادت، به خداوند نزدیک شده و از او بخشش و رحمت خواسته و در عین حال، با تلاش برای انجام وظایف دینی، به دنیای روزمره با احترام و تواضع نگریسته و به زندگی خود معنا می‌بخشند.

نماز، به عنوان یکی از شعائر اسلامی، نقش مهمی در شکل دادن هویت مسلمانان و تقویت ارتباط آن‌ها با خداوند دارد. با انجام نماز، مسلمانان از یک سو، به عبادت خداوند مشغول می‌شوند و از سوی دیگر، با ایجاد ارتباطی مستقیم با خداوند، به خودشناسی و تقوای بیشتری دست پیدا می‌کنند.

نماز، به عنوان یک رسم دینی، در بسیاری از جوامع اسلامی به عنوان نشانه هویت دینی و فرهنگی مورد توجه و احترام قرار گرفته است. در بسیاری از کشورهای اسلامی، نماز به عنوان یک رسم دینی مورد تأکید و ترویج قرار گرفته و به عنوان نمادی از فرهنگ اسلامی، به عنوان یکی از مهمترین عوامل تقویت هویت دینی در جامعه محسوب می‌شود.

به عنوان یک عبادت اساسی در دین اسلام، نماز به بندهای خداوند متعالی کمک می‌کند تا با رعایت اصول دینی، به سمت پیشرفت و تحول شخصی و اجتماعی پیش بروند. در حقیقت، نماز به عنوان یکی از شعائر دینی، نقش مهمی در تربیت و پرورش فردی و اجتماعی مسلمانان دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا با رعایت اصول دینی، به سمت پیشرفت و تحول شخصی و اجتماعی پیش بروند.

در نهایت، نماز به عنوان یکی از شعائر دینی، نقش مهمی در شکل دادن هویت دینی و فرهنگی مسلمانان دارد و به عنوان یکی از مهمترین رسوم و عبادات اسلامی، در قرآن کریم و روایات پیامبر اکرم (ص) به شکل مستمر و مداوم تأکید شده است. با انجام نماز، مؤمن به سوی خداوند متعالی دعا می‌کند و از او طلب رحمت و بخشش می‌کند و با تلاش برای انجام وظایف دینی، به دنیای روزمره با احترام و تواضع نگریسته و به زندگی خود معنا می‌بخشد.

نحوه خواندن نماز حاجت در روز پنجشنبه

آیت‌الله بهجت اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز روز پنجشنبه توصیه می‌کرد و می‌گفت: «آیت‌الله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را می‌خواند، هدیه‌ای برای او می‌رسید».

شیوه خواندن نماز از کتاب جمال‌الاسبوع سیدبن‌طاووس

چهار رکعت (دو نماز دورکعتی)

۱- در رکعت اول بعد از حمد ۱۱بار سورۀ توحید

۲- در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱بار سورۀ توحید

۳- در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱بار سورۀ توحید

۴- در رکعت چهارم بعد از حمد ۴۱بار سورۀ توحید

۵- بعد از سلام نماز دوم ۵۱بار سورۀ توحید

۶- و ۵۱بار «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد» را بخواند

۷- و سپس به سجده برود و ۱۰۰بار «یاالله یاالله» بگوید و هرچه می‌خواهد از خدا درخواست کند.

پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود:

اگر از خدا بخواهد که کوهی را نابود کند کوه نابود می‌شود؛

نزول باران را بخواهد به‌یقین باران نازل می‌شود؛

همانا هیچ‌چیز مانع میان او و خداوند نیست؛

خداوند متعال بر کسی که این نماز را بخواند و حاجتش را از خدا نخواهد غضب می‌کند.

برگرفته از کتاب بهجت الدعا، صفحات ٣٨٠ـ٣٨١

نوه مرحوم سید مرتضی کشمیری(ره) از قول پدرش سید محمد(ره) نقل می کند:

این نماز برای قضای حوایج و ادای دیون و سایر امور مجرّب است و پدرم (سید مرتضی رحمه الله علیه) به آن بسیار سفارش می کرد.ایشان صبح هر پنجشنبه، دخترانش را صدا می زد و آن ها را به خواندن این نماز امر می کرد.

همسر آیت الله کشمیری (ره) علیه نقل کرده است:هر گاه رزق جدیدی به ما می رسید، سید می فرمود:این از برکات نماز پنجشنبه است.(آیات نور، زندگینامه آیت الله سید مرتضی کشمیری۲، ص ۷۷)

خواندن نماز روز پنج شنبه به روایت دیگری

نماز این روز دو رکعت است، در هر رکعت حمد یک مرتبه و سوره نصر و سوره کوثر هرکدام پنج مرتبه، و بعد از عصر چهل مرتبه سوره توحید را بخواند و چهل مرتبه استغفار نماید. کسی که این نماز را بخواند عطا شود به او حسنات، به عدد آنچه در بهشت و در جهنم است.(جمال الاسبوع بکمال العمل المشروع، ص۹۸)

نماز حاجت روز پنجشنبه امام جواد

یکی دیگر از نمازهای مجرب برای طلب حاجت، نماز حاجت روز پنجشنبه امام جواد (ع) است. علاوه بر گرفتن حاجت این نماز برای رفع گرفتاری، شفای مریض، آسان شدن ازدواج و افزایش رزق و روزی نیز سفارش شده است. خواندن نماز حاجت روز پنجشنبه امام جواد روش‌های مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

۱. روش اول- این نماز دو رکعت دارد و هر رکعت شامل یک مرتبه سوره حمد و ۷۰ مرتبه سوره توحید است. در پایان نماز آنطور که سید بن طاووس در جمال الاسبوع آورده است باید این دعا قرائت شود:

اللَّهُمَّ رَبَّ الْأَرْوَاحِ الْفَانِیَهِ وَ الْأَجْسَادِ الْبَالِیَهِ، أَسْأَلُکَ بِطَاعَهِ الْأَرْوَاحِ الرَّاجِعَهِ إِلَى أَجْسَادِهَا ( أَحِبَّائِهَا)، وَ بِطَاعَهِ الْأَجْسَادِ الْمُلْتَئِمَهِ بِعُرُوقِهَا وَ بِکَلِمَتِکَ النَّافِذَهِ بَیْنَهُمْ‏، وَ أَخْذِکَ الْحَقَّ مِنْهُمْ وَ الْخَلاَئِقُ بَیْنَ یَدَیْکَ یَنْتَظِرُونَ فَصْلَ قَضَائِکَ‏، وَ یَرْجُونَ رَحْمَتَکَ وَ یَخَافُونَ عِقَابَکَ‏، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی‏، وَ ذِکْرَکَ بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى لِسَانِی وَ عَمَلاً صَالِحاً فَارْزُقْنِی‏

(اى خداى آفریننده روحهایى که از جهان فانى رفته و بدنهاى کهنه پوسیده شده، درخواست مى‏ کنم به طاعت روحهایى که به امر تو به بدن باز مى ‏گردند، و به طاعت بدنهایى که پس از تفرق با عروق و اعضاء همه ملتئم و مجموع مى‏گردند و به امر نافذ تو میان آن ها، و به آن حقى که تو از همه باز خواهى گرفت در حالى که خلایق در پیشگاه حضور تو منتظر حکم تو، و امیدوار رحمت تو و ترسان از عقاب تواند، درود فرست بر محمد و آل محمد، و نور در چشم من و یقین و ایمان در قلب من، و ذکر دائم خود را به شب و روز بر زبان من جارى کن و عمل صالح روزى من گردان)

۲. روش دوم- در این روش نیز دو رکعت نماز با توسل بر امام جواد (ع) خوانده می‌شود. در رکعت اول آن یک مرتبه سوره حمد و یک مرتبه سوره قدر خوانده می‌شود و در رکعت دوم سوره حمد و سوره کوثر را باید خواند.

سپس دست به قنوت برده و ذکر زیر را سه مرتبه تکرار کرده:

” أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ”

بعد از آن تشهد و سلام را به جا آورده و به سجده رفته و با تضرع ۹ مرتبه می‌خوانیم:

” یا جواد الائمه ادرکنی”

نماز حاجت روز پنجشنبه پیامبر

نماز حاجت روز پنجشنبه پیامبر یکی دیگر از نمازهای توصیه شده برای این روز است. این نماز شش رکعت دارد و در هر رکعت بعد از سوره حمد، باید یک مرتبه آیت الکرسی، یک مرتبه سوره کافرون و سه مرتبه سوره توحید خوانده شود. سپس سلام داده شود و مجدداً سه مرتبه آیت الکرسی قرائت شود.

پس خداوند فرشته‌ای را بر خواننده نماز می‌فرستند که برای او سعادت آورده و شقاوت را می‌برد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس