آرامبخش ترین سوره قرآن کریم

قرآن کریم معجزه بزرگ پیامبر اسلام است. قرآن سراسر اعجاز و زیبایی است. همه ما مسلمانان با خواندن قرآن به آرامش میرسیم اما در بین سوره های قرآن بعضی سوره ها وجود دارند که برای آرامش بیشتر توصیه شده است. در زندگی پر مشغله امروزی، آرامش داشتن یک نیاز اساسی برای تمامی افراد است. ما مسلمانان باید سعی کنیم تا خواندن قرآن را جزء برنامه های روزانه خود قرار دهیم و حتی اگر شده روزی ۲ تا ۳ آیه بخوانیم و بدین ترتیب اونس خود را با قرآن حفظ کنیم.

در ادامه ما آرامش بخش ترین سوره های قران را برای شما معرفی می کنیم امید است با قرائت قرآن هم به آرامش دست یابیم و هم توصیه های این کتاب آسمانی را سرلوحه زندگی خود قرار دهید. زیرا همان طور که خداوند در قرآن فرموده اند:

«أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»

یاد خدا آرامش بخش قلب هاست.

آیات آرامش بخش

درباره مسأله آرامش انسان، آیات و روایات فراوان سفارش شده است :
۱. از جمله مهمترین آیه‌ای که به عنوان آرام بخش روح و جان آدمی از آن سخن به میان می‌آورند، آیه­ی « تطمئن قلوب» است. می‌فرماید:

«الَّذِینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»؛

«همان کسانی که ایمان‌ آورده‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد. آگاه باشید که دلها فقط به یاد خدا آرام می‌گیرد.»

۲. «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَهَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لِیَزْدادُوا إِیماناً مَعَ إِیمانِهِمْ»؛ «خداوند سکینه و آرامش را بر دلهای مؤمنین نازل کرد، تا بر مراتب ایمان خود بیفزایند.»

۳. «إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی»؛ در خطاب به حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ فرمود «من پروردگار توام جز من کسی نیست، پس مرا عبادت کن و نماز را به خاطر من برپا دار.»

برخى از عوامل آرامش و رفع استرس از دیدگاه قرآن عبارت است از:

۱. حس ایمان: انسان مؤمن که بنیان هاى اعتقادى خویش را مستحکم و خلل ناپذیر بنا نهاده و در مقام عمل تنها به انجام تکالیف الهى نظر دارد، هیچ گاه هراس و اندوهى به قلبش راه نمى یابد; زیرا نه خود را مالک ثروت ونه صاحب اختیار در تصمیم گیرى ها مى بیند; بلکه او تنها امانت دار در برابر خداوند بر زمین بوده و موظف به شناخت خیر و شر بر اساس دستورات خداوند است; اما انسان بى ایمان از این پشتوانه مستحکم روحى و روانى محروم است و تنها و سرگردان در زمین رها مى ماند: « ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِینَ آمَنُوا وَ أَنَّ الْکافِرِینَ لا مَوْلى‏ لَهُم‏;چرا که خدا سرپرست کسانى است که ایمان آورده اند، ولى کافران را سرپرست و یاورى نیست…


۲. یاد خدا: «أَلاَ بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئـِنُّ الْقُلُوبُ;

۳. تقوا توکل: «…وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ وَ مَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَــلِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَىْء قَدْرًا;۱ و هر کس از خداوند پروا کند خدا براى او راه بیرون شدنى قرار مى دهد، و از جایى که حسابش را نمى کند، به او روزى مى رساند و هر کس بر خدا اعتماد کند او براى وى بس است. خدا فرمانش را به انجام رساننده است. به راستى خدا براى هر چیزى اندازه اى مقرّر کرده است.»

۴. توبه: بازگشت مستمر انسان به سوى خداوند موجب تخلیه روانى از فشار احساس گناه شده و حالت پاکى و طهارت نخستین را به او باز مى گرداند. اعتقاد انسان با ایمان به فضل و رحمت بى کران خداوند و امکان محو شدن تمام و کمال همه گناهان در نهاد او آرامش بى کران مى آفریند: «قُلْ یَـعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ;بگو: اى بندگان من که بر سر خویشتن زیاده روى داشته اید، از رحمت خدا نومید نشوید. درحقیقت خدا همه گناهان را مى آمرزد که او خود آمرزنده مهربان است.»

۵. صبر: بردبارى به تقویت شخصیّت و افزایش توانایى انسان در برابر سختى ها و بارهاى سنگین زندگى انجامیده و اعتدال روانى انسان را حفظ مى کند از این روى خداوند به یارى جستن از صبر و نماز در مشکلات زندگى دعوت کرده است: «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوهِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّـبِرِینَ;۳اى کسانى که ایمان آورده اید از شکیبایى و نماز یارى جویید; زیرا خدا با شکیبایان است.»

۶. نماز و نیایش: پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم) به هنگام سختى ها براى کسب آرامش به نماز پناه مى برد. اساساً دعا و نیایش به درگاه خدا آرامش گر نگرانى مؤمنان است: «و هر گاه بندگان من از تو درباره من بپرسند، بگو من نزدیکم و دعاى دعا کننده را ـ به هنگامى که مرا بخواند ـ اجابت مى کند، پس آنان باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند، باشد که راه یابند».
بنابراین وقتی انسان رو به درگاه خدا می‌کند، به باطل پشت کرده و به حق می‌پیوندد، دل او زنده شده و به «حیات طیّبه» و زندگانی واقعی نایل می‌شود.
در حدیث قدسی خداوند فرمود: هر که مرا در میان مردمان یاد کند من او را در میان فرشتگان یاد می‌کنم.
با این بیان معلوم می‌شود که ذکر به معنای یاد کردن است و اختصاصی به نام خاص ندارد و حوزه وسیعی را شامل می‌شود. از امام محمد باقر ـ علیه السّلام ـ روایت شده که: موسی کلیم از پروردگارش پرسید: آیا تو نزدیکی تا با تو نجوا کنم یا دوری تا تو را ندا کنم؟ خداوند فرمود: أنا جلیسُ من ذکرَی… من هم نشین کسی هستم که مرا یاد کند. و آیات و روایات فراوانی در این زمینه وارد شده است که به علت اختصار از ذکر تمام آن ها صرف نظر می شود.

آرامش قبل از خواب

برای اینکه صبح هنگام، با حس و حال خوب از خواب بیدار شویم و آماده یک روز پرمشغله شویم، لازم است تا یک خواب راحت و آرام را سپری کرده باشیم. اسلام برای کسب آرامش در خواب هم سفارشاتی دارد.

در هر حال شما هر کار مستحبی را قبل از خواب انجام دهید در کسب آرامش مؤثر خواهد بود.
از صلوات غافل نباشید که حلّال مشکلات است؛ «دعای فرج» را زمزمه کنید و در نهایت در رختخواب کارهای روزتان را مرور نمایید. هرکدام اشتباه بوده سعی کنید جبران کنید و به فکر آن باشید که دیگر تکرار نشود و یا اگر قابل اصلاح است اصلاح کنید.

خود را به ایزد منان سپرده و گونه خود را بر زمین بگذارید و بگوید «الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا» ؛ خداوندا مرا لحظه ای(چشم بر هم زدنی)  به خودم وامگذار.

دعا هنگام خواب

۱- گفتن سه بار تسبیحات اربعه .
۲- سه بار خواندن سوره توحید.
۳- چهارده بار صلوات به نیابت ۱۴معصوم .
۴- طلب مغفرت برای تمام مؤمنان و مردگان .
۵- گفتن تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها) .
۶- خواندن آیت الکرسی،فلق،ناس و کافرون .
۷- خواندن این دعا که به منزله‌ی هزار نماز است: یَفْعَلُ اللهُ ما یشاءُبِقُدْرَتِهِ وَ یَحْکُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ

ذکر هنگام خواب از قول امام صادق علیه‌السلام:

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: کسی که هنگام خواب سه بار ذکر زیر را بگوید، مانند روزی که از مادر متولد شده است ، از گناهان بیرون می‌آید: “الحمد لله الذی علا فقهر، و الحمد لله الذی بطن فخبر”

رفع احساسات بد

همچنین برای احساسات گوناگون انسانی هم سفارشاتی برای قرائت ایات قرآن شده است که نمونه ای از آنها را که امام صادق علیه السلام فرموده اند در اینجا میخوانیم:

امام صادق (ع) فرموده است:
در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!
۱. فردی که ترس بر او غلبه کرده است به ذکر ” حسبنا الله و نعم الوکیل” سوره آل عمران آیه ۱۷۱ پناه ببرد.
۲. افراد اندوهگین به ذکر ” لا اله انت سبحانک انی کنت من الظالمین ” سوره مبارکه انبیا آیه ۸۷ پناه ببرند.
۳. افرادی که مورد حیله و مکر قرار گرفته اند به ذکر” افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد” سوره مبارکه غافر آیه ۴۴ پناه ببرند.
۴. برای کسانی که خواستار دنیا و زیبایی های دنیا هستند بهتر است به ذکر ” ماشاءالله لاحول و لاقوه الا بالله” سوره مبارکه کهف آیه ۳۹ پناه ببرند.

مطالب مرتبط

۱۲ دیدگاه‌

  1. neginafshari666@gmail.com گفت:

    عالی بود😍❤❤❤

  2. سالار گفت:

    حالمو خوب کرد 🙏🙏🙏

  3. ندیمی گفت:

    آیه ی تطمئن رو اشتباه معنی کردی ببم جان

  4. مهربان گفت:

    به امید روزی که امام زمانمون ظهور کنن و توی دل همه ی مردم غیر از یاد خدا و عترت طهارت هیچ یاد دیگه ای نباشه❤

  5. Fateme گفت:

    اولی ال عمران آیه ۱۷۳ است

  6. جواد گفت:

    خدا خیرتون بده ،به خدا که دلم اروم دراین ساعت شب

  7. حسین گفت:

    یخوردع اعصابم خورد بود گفدم الان تشنج میکنم بعدش که خوندم دیدم اروم شدم

  8. بنده پشیمان خدا گفت:

    دوستان عزیز یک مشکل قضایی دارم لطفا واسم دعا کنید حل بشه

  9. Afshin گفت:

    کاش سیاست و دین با هم آلوده نشوندتا بتوانیم زیبایی های قرآن و عترت را بهتر دریابیم

  10. درسا گفت:

    خدایا خیلی خوشحالم که برای تک تک لحظه هام تورو دارم شکرت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس