احکام نگاه کردن به نیت ازدواج
۱ – از محمد بن مسلم آمده است که گفت از امام محمد باقرعلیه السلامپیرامون مردى پرسیدم که مى خواهد ازدواج کند آیا چنین مردىمىتواند به زن مورد نظر نگاه کند؟
حضرتعلیه السلام فرمود: “آرى، او آن زن را به گرانترین بهاء مىخرد.”(۴۰)
۲ – از حسن بن السرى آمده است که به ابى عبد اللَّهعلیه السلام عرضکردم: آیا مردى مى تواند به زنى که قصد ازدواج با او را دارد نیکبنگرد وبه پشت وچهره او نگاه کند؟
حضرتعلیه السلام فرمود: “آرى باکى نیست که مرد به چهره وپشت زنىبنگرد که مى خواهد با او ازدواج کند.”(۴۱)
۳ – در حدیثى از یونس به نقل از امام صادقعلیه السلام آمده که بهابى عبد اللَّهعلیه السلام عرض کردم آیا جایز است مرد به زنى بنگرد کهمىخواهد با او ازدواج کند؟
حضرتعلیه السلام فرمود: “آرى. وجامهاى نازک براى او بپوشد، زیرا اومى خواهد این زن را به گرانترین قیمت بخرد.”(۴۲)
۴ – در حدیثى از عبد اللَّه بن الفضل به نقل از امام صادقعلیه السلام آمدهاست که آیا جایز است مرد به موى وزیبائىهاى زنى بنگرد کهمىخواهد با او ازدواج کند؟
حضرتعلیه السلام فرمود: “اگر همراه با لذت جویى نباشد اشکالىندارد.”(۴۳)
تفصیل احکام:
مرد مىتواند به زنى که از او خواستگارى مىکند بنگرد، زیرامىخواهد او را شریک زندگى خویش قرار دهد وبا عقد ازدواج دائمبا او پیوند بر قرار سازد ونیز این حکم نسبت به زن جارى است، چهبعید نیست که او نیز بتواند در صورت نیاز براى شناخت بیشتر بهمردى بنگرد که به خواستگارى او آمده است، چون علتى که درروایات ذکر شده در هر دو طرف وجود دارد.
در این زمینه تفصیلاتى است که ذیلاً به آنهااشاره مىکنیم:
۱ – مرد مىتواند به چهره، دست، موى وزیبائیهاى زنى کهمىخواهد با او ازدواج کند، بنگرد، البته مشروط بر آن که این احتمالوجود داشته باشد که او را به همسرى بر گزیند، ولى احتیاط در ایناست که تنها به زنى بنگرد که نیّت ازدواج با او را دارد، اما نگاه کردنبه زنان به منظور گزیدن یکى از آنها براى ازدواج بنا به احتیاط جایزنیست، کما اینکه جواز نگاه کردن مشروط به این است که مرد قبلاً اورا نشناسد، واز اوصاف او – بطورى که او را از نگاه کردن کاملاً بى نیازکند – شناختى نداشته باشد.
۲ – جواز نگاه کردن به دیگر اعضاى زن، جز زیبائىهاى او و جزنگاه کردن از پس جامهاى نازک براى شناخت ابعاد اندام او، بعید بهنظر مىرسد، و احتیاط آن است که از زن اجازه گرفته شود، ومردنباید بدون آگاهى واجازه زن به اعضاى دلرباى او بنگرد، بویژه اگرنگاه کردن موجب هتک زن یا دزدانه نگریستن به او مى شود، زیرازیبائىهاى وى از حقوق اوست وتصرّف در حقوق دیگرى بدوناجازه او جایز نیست.
۳ – نگاه کردن به چنین زنى باید به دور از قصد لذت جوئى باشد.
۴ – اگر با نگاه اول به زن آگاهى لازم به دست نیامد مىتواند نگاه راتکرار کرد.