آیت الکرسی و ثواب و برکات قرائت آن

آیت الکرسی

آیت الکرسی یکی از آیات سوره ی بقبره است که خواندن آن بسیار تاکید شده و بزرگان دین و امامان و پیامبر بر ثواب قرائت آن بسیار توصیه نموده اند. در این مطلب می خواهیم علاوه بر متن آیت الکرسی، به ثواب و احادیث در خصوص این آیه نیز بپردازیم. با ما همراه باشید.

آیا آیت الکرسی یک آیه است ؟

تنها یک آیه است که با اَللّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَالحَی القَیوم آغاز و با هُوَالعَلی العَظیم به پایان می رسد و دو آیه بعد از آن برای آیت الکرسی نیستند، هر چند در برخی از موارد به خواندن آنها همراه آیت الکرسی تأکید شده است.

درروایت آمده است که:آیت الکرسی پنجاه کلمه و در هر کلمه پنجاه برکت است و در آیه یاد شده تا علی العظیم، پنجاه کلمه می باشد. همچنین استفاده از تعبیر آیت الکرسی به جای آیات الکرسی، روشن می سازد که تنها یک آیه منظور بوده است و از سوی دیگر لفظ الکرسی نیز فقط در آیه اول آمده است، به علاوه آن در مواردی که منظور خواندن هر سه آیه بوده است، گفته اند:آیت الکرسی و دو آیه بعد از آن را بخوانید.

احادیث و سخن امامان و پیامبر در خصوص ثواب آیت الکرسی

امام صادق (ع)

امام صادق(ع) :کسی که یک بار آیت الکرسی را بخواند ، خداوند او را از هزار بدی و ناگواری دنیا و هزار بدی و ناگواری آخرت دور می کند که آسان ترین ناراحتی دنیا، فقر و آسان ترین ناراحتی آخرت، عذاب قبر است و من به امید ارتقا درجه و مقامم آن را می خوانم. ( تفسیر شریف برهان (

امام رضا (ع)

امام رضا (ع) فرمود :که پیامبر(ص) فرموده اند :که هرکسی آیت الکرسی را صد بار بخواند، مثل کسی است که خداوند را در تمام عمر خود، عبادت و بندگی کرده است . ( نور الثقلین ج۱ ص ۲۵۶ )

پیامر (ص)

پیامبر (ص) فرمود :هر کس یک بار آیت الکرسی بخواند خداوند فرشته ای فرستد تا او را حفظ کند تا اینکه ۵ بار بخواند پس خداوند می فرماید او را واگذارید من خودم او را حفظ می کنم و خداوند او را از تمام موارد ضرر و خطر  حفظ خواهد کرد . (معراج المومن  ص ۱۹ )

حدیث دوم پیامبر (ص)

حضرت رسول (ص) فرمود :عظیم ترین آیه ای که در قرآن واقع شده است آیه الکرسی است . هرکس آن را تلاوت نماید , حق تعالی دو فرشته مامور کند تا اعمال نیک او را در نامه ی عملش بنویسند و کارهای بد او را محو نمایند تا روز دیگر که آیت الکرسی را بخواند . ( خلاصه منهج الصادقین ج۱ ص ۱۵۵ )

آیت الکرسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس