از حضرت ” سموئیل” چه می دانید؟

حضرت سموئیل

در ادامه ی این مطلب مطالبی جالب و خواندنی از حضرت سموئیل (اشموئیل) مطالعه خواهید کرد. این حضرت یکی از پیامبران دوران بنی اسرائیل است.

خلاصه ای از زندگی حضرت سموئیل:

نام پدر حضرت سموئیل القانه و نام مادرشان حنا بود.بر اساس نوشتارهای موجود پدرحضرت سموئیل از خاندان لاوی و از نسل روحانیون اسرائیل بوده است. بر اساس کتاب سموئیل القانه دو همسر به نامهای فِنِنٌه و حنا داشت. فِنِنٌه دارای فرزندانی بود اما حنا اولاد نداشت. با این وجود القانه به حنا علاقه بیشتری داشت. فِنِنٌه که حسادت میکرد حنا را بخاطر نداشتن اولاد مورد مسخره قرار می داد که این کار حنا را بسیار ناراحت می کرد. القانه مردی معتقد بود و همسرانش را به زیارت منطقه شیلوه می برد.
در یکی از این زیارت ها حنا وارد محل مقدس شد و برای داشتن فرزند دعا کرد. وی که گریه میکرد ، اعلام کرد که درصورتی که فرزند دار شود آن فرزند را بعنوان نذری به خداوند اهدا خواهد کرد. عیلی که یکی از کاهنان اسرائیل بود حنا را مشاهده کرد. وی ابتدا خیال کرد که وی مست است اما پس از فهمیدن نیت وی، او را مورد آمرزش قرار داد. حنا بعد از برگشت در مدت کمی با سموئیل باردار شد. بعد از این که فرزندش به دنیا آمد وی او را پیش عیلی گذاشت و گاهی به او سر می زد.

اشموئیل یا سموئیل به چه معناست؟

مادر حضرت سموئیل نام او را به این خاطر که خداوند دعای او را مستجاب کرد انتخاب کرد. ریشه اسم سموئیل از ریشه عبری شماع به معنی شنیدن است. اسم سموئیل همچنین دارای ریشه مشترکی با نام عبری طالوت( شائول) است.

پیامبری حضرت سموئیل از چه زمانی آغاز شد؟

در شبی حضرت سموئیل نوایی را شنید که وی را صدا می کرد. سموئیل در این زمان دوازده ساله بود. وی خیال کرد که عیلی او را صدا می کند و به نزد عیلی رفت. عیلی به او گفت که او را صدا نکرده و وی را به خواب تشویق کرد. این اتفاق سه دفعه تکرار گردید تا عیلیمتوجه گردید که خداوند سموئیل را صدا می کند.

هنگامی که سموئیل پاسخ داد، خداوند به وی گفت که گناهان فرزندان عیلی سبب خواهد شد که نسل او به عنوان پیامبر ادامه نیابد. صبح روز بعد عیلی از سموئیل پرسید که خداوند به وی چه گفته است و سموئیل اتفاق شب قبل را تعریف کرد. عیلیبدون ناراحتی ابراز کرد که خداوند هر چه را که درست است انجام خواهد داد.

در جوانی سموئیل فلسطینیان به اسرائیل ضربه سختی در ابن عذر زدند. آن ها مقدار زیادی از زمین را تصرف کردند و تابوت عهد را با خویش بردند. عیلی از شنیدن خبر دزدیده شدن تابوت عهد و به قتل رسیدن پسرانش فوت کرد. فلسطینیان هفت ماه تابوت عهد را در اختیار داشتند؛ اما به علت بلاهایی که به آن ها نازل گردید تصمیم گرفتند تابوت را به اسرائیل بازگردانند.
بعد از بیست سال سموئیل به پیامبر اسرائیل تبدیل شد. وی قوم اسرائیل را در کوه میزپا جمع کرد و به رهبری وی فلسطین شکست سختی خورد. سموئیل سنگ بزرگی در محل جنگ بعنوان یادبود گذاشت و از آن هنگام صلح برقرار شد.

مقبره سموئیل پیامبر کجاست؟

اشموئیل نبی (ع) از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل است و بارگاه او در شهرستان ساوه و در یازده کیلومتری جاده بوئین زهرا قرار گرفته است.

قرآن از حضرت سموئیل یاد کرده است؟

گفتنی است که نام اشموئیل علیه السّلام در قرآن صریحا ذکر نشده و تنها در آیه ۲۴ بقره چنین آمده است:( الم تر الی الملا من بنی اسرائیل من بعد موسی اذ قالوا لنبی لهم ابعث لنا ملکا نقاتل فی سبیل الله قال هل عسیتم ان کتب علیکم القتال الا تقاتلوا…) ؛« آیا از( حال) سران بنی اسرائیل بعد از موسی خبر نیافتی سپس که به پیامبری از خود گفتند پادشاهی برای ما بگمار تا در راه خدا پیکار کنیم ( آن پیامبر) خاطرنشان کرد درصورتی که جنگیدن بر شما مقرر گردد چه بسا پیکار نکنید…».
طبق منابع تفسیری منظور از پیامبر در این آیه همان حضرت سموئیل علیه السّلام است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس