از نظر دین چرا نباید لباس زرد تن نوزاد کرد؟

لباس نوزاد

در روایتی آمده است که حضرت فاطمه (س) موقع تولد امام حسن (ع)، برخلاف امر رسول الله (ص) او را در پارچه ای زرد رنگ پیچید، تا این که رسول الله (ص) فرمود:مگر تو را از پیچیدنش در پارچه زردرنگ نهی نکردم؟ سپس آن را دور انداخت و او را در پارچه سفیدی پیچانید. مگر حضرت زهرا (س) از هر گناه و خطایی مبرّا نبودند؟ پس چرا خلاف فرموده پیامبر کاری را انجام دادند؟زیبایی و انتخاب رنگ لباس یکی از مسائل شخصی و سلیقه ای است که اسلام همگان را در انتخاب و اختیار آن مجاز می داند اما در عین حال نسبت به بعضی از رنگ ها مطالبی در روایات پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) و به تبع از آن در کتب فقهی، بیان شده است.

پاسخ اجمالی

بنابر روایاتی؛ هنگام تولد امام حسن مجتبی (ع)، آن حضرت را در لباس زردی پوشانده بودند و نزد پیامبر اکرم (ص) آوردند و حضرتشان نوزاد را در آغوش گرفت و بر اساس برخی گزارش ها او را با لباس سفید پوشاند.

  لباس زرد برای نوزاد

درباره کسی که نوزاد را با لباس زرد نزد پیامبر (ص) آورد، نقل های مختلفی وجود دارد:
۱. اسماء بنت عمیس می گوید:زمانی که حسن (ع) به دنیا آمدند، پیامبر (ص) فرمودند:فرزندم را به من بده! من نیز نوزاد را که با پارچه ای زرد پوشانده بودم، تقدیم ایشان کردم. پیامبر (ص) پارچه زردرنگ را کنار گذاشت. [۱]در نقل دیگری، پیامبر اسلام (ص)، اسماء را از این بابت سرزنش نمودند. [۲]
۲. عروه بن فیروز از سواده بنت مسرج (مسرح) روایت می کند:زمانی که فاطمه (س) زایمان کردند، من خبرش را به پیامبر (ص) رسانده و حضرتشان را خوشحال کردم و حسن (ع) را که با پارچه زردرنگی پیچیده بودم نزد ایشان بردم؛ اما پیامبر (ص) پارچه سفیدی را به جای آن پارچه قرار دادند. [۳]در نقل دیگری، سواده می گوید:هنگامی که پیامبر (ص) از این بابت ما را سرزنش کرد، من گفتم:«وَ لَمْ أجِدْ من ذلک بُدّاً»؛ [۴]«پارچه دیگری نداشتیم!».
۳. امام سجاد (ع) فرمود:‏ «هنگامی که حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) را به دنیا آورد و با امام علی (ع) در مورد نامش گفت وگو می کرد، پیامبر اسلام (ص) به آن جا آمد و به دنبال آن، نوزاد را که در لباس زردی پوشیده شده بود، خدمت حضرتش آورده شد. پیامبر (ص) فرمود:مگر توصیه نکردم که لباس زرد بر نوزاد نپوشانید؟!
سپس آن لباس را انداخت و پارچه سفیدی را برداشته و نوه شان را در آن پیچید». [۵]اگرچه در این روایت، سرزنشی از سوی پیامبر (ص) در این زمینه مشاهده می شود، اما مشخص نیست که چه کسی لباس را پوشانده و چه فردی نوزاد را خدمت پیامبر (ص) آورده است.
از دیگر روایات نیز برمی آید که پوشاندن نوزاد توسط اطرافیان بود و نه پدر و مادر.
منابع:
[۱]. صدوق، محمد بن علی‏، عیون أخبار الرضا (ع)، محقق، لاجوردی، مهدی‏، ج‏ ۲، ص. ۲۵ – ۲۶، تهران، نشر جهان‏، چاپ اول، ۱۳۷۸ ق‏.
[۲]. ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی‏، مناقب آل أبی طالب (ع)، ج. ‏۴، ص. ۲۵ و ۲۶، قم، علامه‏، چاپ اول، ۱۳۷۹ ق‏.
[۳]. ابن اثیر جزری، علی بن محمد، أسد الغابه فی معرفه الصحابه، ج‏ ۶، ص. ۱۵۶ – ۱۵۷، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۹ ق؛ ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، الإصابه فی تمییز الصحابه، ج. ‏۸، ص. ۱۹۵، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۱۵ ق.
[۴]. ابن عساکر، علی بن حسن، ‏ تاریخ مدینه دمشق، ج. ‏۱۳، ص. ۱۶۹، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، ۱۴۱۵ ق؛ ابونعیم اصفهانی، احمد بن عبدالله، ‏ معرفه الصحابه، ج. ‏۵، ص. ۲۵۴، بیروت، دار الکتب العلمیه، منشورات محمد علی بیضون‏، چاپ اول، ۱۴۲۲ ق؛ قاضی نور الله مرعشی‏، احقاق الحق و ازهاق الباطل‏، ج. ‏۲۶، ص. ۳۴۰، و ج. ۳۳، ص. ۴۴۰، قم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی‏، چاپ اول، ۱۴۰۹ ق‏.
[۵]. صدوق، محمد بن علی‏، الأمالی، ص. ۱۳۴، بیروت، اعلمی، ‏چاپ پنجم، ۱۴۰۰ ق‏؛ همو، علل الشرائع، ج. ‏۱، ص. ۱۳۷، قم، کتاب فروشی داوری‏، چاپ اول‏، ۱۳۸۵ ش.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. مریم گفت:

    باسلام آیارنگ زردی که برای نوزادجایزنیست شامل کرمی هم میشه

  2. گل گفت:

    ممنون از اطلاعات عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس