روز غدیر در کلام امام رضا(ع)

یکی از اعیاد بزرگ و عزیز برای ما شیعیان، عید زیبای غدیر است. روز عید غدیر، روزی است که پیامبر عظیم الشان اسلام به همگان اعلام نمودند که بعد از ایشان، امام علی (ع)، رهبر و پیشوای مسلمین است. در روز غدیر پیامبر، در حالی که درمسیر برگشت از آخرین حج خود بودند، وحی مبارکی از جانب پروردگار دریافت نمودند. دستور آمد: “یا ایها الرسول بلِّغ ما انزل إلیک…” ای پیامبر آن چه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن، و اگر نکنی، پیامش را نرسانده ای. خداوند تو را از گزند مردم نگه می دارد”. به همین دلیل در مکانی که برکه کوچکی به نام غدیر بود، دستور توقف کاروانیان را صادر نمودند. پس از توقف، شروع به سخنرانی برای مومنین کردند، دست امام علی (ع) را بلا بردند و اعلام کردند که “هر که را من مولا و رهبر او هستم، زین پس علی رهبر و مولای او است. خدایا، دوست بدار هر که علی را دوست می دارد، و دشمن بدار هر که علی را دشمن می دارد. خدایا، یاری کن هر که علی را یاری می کند و خوار بشمار هر که علی را خوار شمارد”.

بنابراین روز غدیر روز اعلام رسمی ولایت امام علی است و برای ما شیعیان بسیار محترم و گرامی است و باید تلاش کنیم تا هر سال این عید باشکوهِ هرچه تمام تر برگزار شود.

در ادامه این مطلب تصمیم داریم تا گوشه ای از بیانات امام رضا (ع) را در باب مسئله غدیر برای شما عزیزان بیان کنیم. با ما همراه باشید.

ابلاغ غدیر به آیندگان

حضرت رضا علیه السلام از پدرش، و او از پدرانش تا می رسد به امیر مؤمنان علی علیه السلام نقل کرده است که فرمود: «وَ لْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الشَّاهِدُ الْبَائِنَ وَ لْیَعُدِ الْغَنِیُّ عَلَى الْفَقِیرِ وَ الْقَوِیُّ عَلَى الضَّعِیفِ أَمَرَنِی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِذَلِک؛ باید حاضر به غائب و نزدیک به دور (جریان غدیر را) برساند و باید غنی بر فقیر و قوی بر ضعیف (از نظر مالی) کمک کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا به این مسئله دستور داده است.»

فضیلت عید غدیر خم در کلامی از امام رضا علیه السلام

عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ قَالَ:

کُنَّا عِنْدَ الرِّضَا علیه السلام وَ الْمَجْلِسُ غَاصٌّ بِأَهْلِهِ فَتَذَاکَرُوا یَوْمَ الْغَدِیرِ فَأَنْکَرَهُ بَعْضُ النَّاسِ فَقَالَ الرِّضَا علیه السلام حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ أَبِیهِ علیهما السلام قَالَ:

إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ فِی السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ… یَا ابْنَ أَبِی نَصْرٍ أَیْنَ مَا کُنْتَ فَاحْضُرْ یَوْمَ الْغَدِیرِ عِنْدَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَإِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ لِکُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَهٍ ذُنُوبَ سِتِّینَ سَنَهً وَ یُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَیْلَهِ الْقَدْرِ وَ لَیْلَهِ الْفِطْرِ
وَ الدِّرْهَمُ فِیهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِکَ الْعَارِفِینَ فَأَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ…

وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْیَوْمِ بِحَقِیقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ‏ وَ لَوْ لَا أَنِّی أَکْرَهُ التَّطْوِیلَ لَذَکَرْتُ مِنْ فَضْلِ هَذَا الْیَوْمِ وَ مَا أَعْطَى اللَّهُ فِیهِ مَنْ عَرَفَهُ مَا لَا یُحْصَى بِعَدَدٍ.

احمد بن محمد بن ابی نصر گوید:
نزد امام رضا علیه السلام بودیم و مجلس مملو از جمعیت بود. از روزِ غدیر خم سخن به میان آمد، بعضی از مردم نسبت به آن اظهار بی اطلاعی کردند.
پس امام رضا علیه السلام فرمود: پدرم [امام کاظم] از پدرش [امام صادق] علیهما السلام برایم نقل کرد که ایشان فرمود:
به راستی که روزِ غدیر خم در [میان اهلِ] آسمان مشهورتر است از روزِ غدیر در [میان اهلِ] زمین…

ای پسرِ ابی نصر! هر جا بودی، در روزِ غدیر نزدِ امیرالمؤمنین علیه السلام [در نجف] حاضر شو، که همانا خداوند [در این روز] برای هر مرد و زنِ مؤمن و مسلمان گناهِ شصت سال را می آمرزد، و از آتش می رهاند دو برابرِ آنچه رهانده در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر. و درهمی که برای برادران شیعه ات [صرف و بذل کنی] در آن [روز] برابر است با هزار درهم [در روزهای دیگر]، پس بیافزای [بر نیکی ات] به برادرانت در این روز…

به خدا سوگند اگر مردم فضیلت این روز را حقیقتاً می شناختند، به راستی که ملائکه روزی ده بار دست در دست ایشان می گذاشتند، و اگر نبود اکراهم از طولانی شدن [سخن]، از [دیگر] فضائل این روز و آنچه خداوند عطا می کند به کسانی که آن را می شناسند، یاد می کردم آنقدر که به عدد شمرده نشود.

غدیر عظمت آسمانی

امام علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) می فرمایند: «لو عرف الناس فضل هذا الیوم بحقیقت …؛ به خدا قسم اگر مردم فضیلت این روز (غدیر) را واقعاً می شناختند، هر روز ملائکه با آنها ده ها نوبت مصاحفه می کردند، و اگر من از طولانی شدن (سخن) اکراه نداشتم، فضائل این روز را آنچه که در این روز برای کسانی که آن را شناختند عطا می شود به حساب نمی آید، بیان می کردم. (شیخ طوسی، التهذیب، ص۲۶)

در روز دیگر امام رضا (علیه السلام) فرمودند: در روز قیامت چهار روز به سمت خداوند همراه می شوند، مانند عروسان در حجله: روز عید قربان، روز فطر، روز جمعه و روز عید غدیر، که به راستی غدیر در بین آن ها مثل ماه بین ستارگان است. این روزی است که ابراهیم در آن از آتش نمرود نجات یافت پس به شکرانه آن روزه گرفت و روزی که دین با نصب ولایت علی کامل شد و دماغ شیطان به خاک مالیده شد و اعمال شیعیان علی (علیه السلام) و دوستان آل محمد (علیهم السلام) پذیرفته می شود و آن روزی است که خدا دینش را کامل نمود و در آن روز خداوند متوجه اعمال مخالفان علی می شود و آن را چون غبار پراکنده قرار میدهد. (سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ص۴۶۴)

فضائل دیگر غدیر در بیان امام رضا (علیه السلام)

• عید غدیر برتر از اعیاد دیگر است.
• عید غدیر روز کامل شدن دین و تمام شدن نعمت است.
• عید غدیر روز به خاک مالیده شدن دماغ شیطان است.
• عید غدیر روز ظاهر شدن فضائل علی علیه السلام است.
• عید غدیر روز بخشیده شدن گناه شیطان و آزاد شدن از آتش جهنم است.
• عید غدیر روز قبولی اعمال و عبادات مؤمنان است.
• عید غدیر روز تزکیه گناهان است.
• عید غدیر روز نصب امام علی علیه السلام به امامت و ولایت است.
• عید غدیر روز ولایت بر کائنات است.
• عید غدیر روز نزول آیات اکمال و تبلیغ است؛ و… ( ر.ک، شیخ حرعاملی، وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۴۴۴)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس