چه شباهتی میان قرآن و دریا وجود دارد؟

قرآن کریم کتاب آسمانی ما مسلمانان است. این کتاب آسمانی معجزه بر حق رسول گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) است که از جانب پروردگار بزرگ عالم و از طریق وحی بر ایشان نازل شده است.

این کتاب مقدس دارای معجره های بیشماری است و بسیاری مفاهیم و حقایق در آن عنوان شده بودن که سالیان سال بعد از نزول قرآن به وقوع پیوستند. و همین امر مهر تاییدی است بر صحت مطالب این کتاب.

مفاهیم و معانی نهفته در قرآن کریم بسیار عمیق و پرمغز هستند. در واقع در مقام شبیه می توان قرآن را همانند دریایی دانست که پر از رمز و راز و پز از حقایق و شگفتی است.

امام علی (ع) حدیثی در این رابطه دارند که می فرمایند: “قرآن دریایی است که نمی توان اعماقش را درک کرد.”

این حدیث در کتاب هدیه های آسمان پایه پنجم ابتدایی آمده است و دانش ۀموزان را به حقیق و تفحص در رابطه با این موضوع ترغیب نموده است که “چه شباهت هایی میان قرآن و دریا موجود می باشد؟

به همین دلیل ما هم بر آن شدیم تا این مطلب را به صورت علمی و از جنبه های مختلف بررسی نماییم و نظرات دانش آموزان این پایه را در این رابطه بیان نماییم.

پاسخ دانش آموزان شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر برسد اما با تفکر در پاسخ های آنها به این نکته پی می بریم که دید آنها چقدر متفاوت از بزرگسالان است و این کودکان پاک به واسطه ذات الهی و پاک خود به بیان نکات جالبی می پردازند که خواندن انها خالی از لطف نیست.

بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما نظرات دانش آموزان را بخوانید و اگر خود صاحب دانش آموزی هستید، حتما در این رابطه نظر او را بخواهید و در رابطه با این موضوع با وی صحبت نمایید.

همراه ما باشید.

شباهت های قرآن و دریا

امام علی(ع)٬عظمت قرآن را به دریا تشبیه کرده ٬می فرمایند: «و بحر لایدرک قعره: قرآن دریایست که نمی توان اعماقش را درک کرد». در این تشبیه نکته هایی نهفته است:

۱- دریا شگفت انگیز است و جاذبه های فراوانی دارد و چشمان هر بیننده ای را به سوی خودجذب می کند. قرآن نیز جاذبه های فراوانی دارد که چشم و دل هر انسان حقیقت بینی را به سوی خود جذب می نماید.

۲- انسان هر قدر به دریا نزدیکتر می شود٬ عظمت دریا را بیشتر احساس می کند. قرآن نیز کتابی است که هر قدر انسان بیشتر با آن انس می گیرد ٬عظمتش را بیشتر درک می نماید.

۳- به عمق دریا نمی توان احاطه پیدا کرد. به عمق معارف قرآن نیز نمی توان احاطه داشت.

۴- از دریا هر کس به اندازه خود استفاده می کند. از دریای معارف قرآن نیز هر کسی به اندازه ظرفیت علمی خود بهره می برد.

۵- دریا٬نیازهای مادی انسان را تامین می کند. قرآن هم نیازهای معنوی انسان را تامین می کند.

۶- دریا ٬مجموعه ای از آیات و نشانه های خداست ٬که نگاه به آن موجب توجه به عظمت خدا می شود. قرآن نیز مجموعه آیاتی است که مظهر یاد خداست.

۷- دریا به انسان آرامش می دهد. و قرآن نیز به انسان آرامش می دهد.

۸- غواصان از دریا بیشتر استفاده می کنند. از برکات قرآن نیز غواصان علوم قرآنی بهره بیشتری می برند.

۹- دریا ظاهر و باطنی دارد٬ ظاهرش آب و باطنش گوهر و مروارید است که جز غواصان به آن دست نمی یابند. قرآن نیز ظاهر و باطنی دارد٬ ظاهرش الفاظ و کلماتی است که غیر از معصومین (ع) که مظهر«و الذین اوتو العلم» هستند ٬کسی به آن راه نمی یابد.

۱۰- ذخایر دریا پایان ناپذیر است. معارف قرآن نیز پایان ناپذیر است.

۱۱- وارد شدن به دریا بدون آگاهی و راهنما٬خطر آفرین است. وارد شدن به دریای معارف قرآن نیز بدون راهنمایان متخصص که «اهل الذکر» هستند موجب انحراف است.

۱۲- دریا مایه حیات و زندگی مادی بشر است. قرآن نیز مایه حیات و زندگی معنوی بشر است.

۱۳- دریا همیشه پایدار و پا برجاست. قرآن نیز تا ابد پایدار و پابرجاست.

۱۴- آب دریا از جای دیگر نیست و تمام آبهای دیگر به نحوی از دریا سرچشمه  می گیرند. حقیقت قرآن نیز از خودش سرچشمه می گیرد و از جای دیگر گرفته نشده است.

۱۵- دریا آسیب ناپذیر است و گذشت زمان و حوادث ٬نمی تواند در دریا تغییری ایجاد کند. قرآن نیز آسیب ناپذیر است و حوادث زمان نمی تواند حقیقت قرآن را تغییر دهد.

۱۶- در برابر عظمت دریا٬همه احساس کوچکی و ضعف می کنند. در برابر عظمت قرآن نیز چنین احساسی وجود دارد.

۱۷- دریا برای همه سودمنداست. قرآن نیز برای همه سودمند است ٬بطوری که همه می توانند از آن بهره مند می شوند.

چه شباهتی میان قرآن و دریا وجود دارد صفحه ۱۱ هدیه های آسمان پنجم

امیرعلی

اولین مورد: قران مانند دریایی است که هیچ گاه خشک نمیشود.دومین مورد: قران و دریا چیزهایی هستند که هرچه از آنها یاد میگیریم تمامی ندارد.

فاطمه

دریا به انسان آرامش می دهد قرآن هم آرامش می دهد🌼🌼

مهلا

عالی

نویسنده

هردونشاندهنده ی عظمت خدا هستند محمد مهدی مظاهری

نویسنده

چون دریا بسیار وسیع است و آب آن هیچ گاه تمام نمی شود،بزرگی و وسعت قرآن به دریا تشبیه شده و هیچ گاه دستورات اش تکراری نیست و به تمام موضوعات در تمام زمان ها اشاره کرده است.

جواب بچه ها

مهدی : ۱. قرآن و دریا هر دو گسترده اند، دریا از نظر اندازه ولی قرآن از نظر معنا و مفهوم ۲. هر دو هیچ گاه خشک نمی شوند. قرآن هیچ گاه قدیمی و از نظر معنا و مفهوم کهنه نمی شود و دریا نیز هیچ گاه خشک نمی شود. ۳. هر دو زیبا هستند. قرآن از نظر کلمات و معنا و مفهوم و دریا از نظر ظاهر ۴. هر دو آرامش بخشند.

حامد: قرآن هم مانند دریا عمیق است و هر چه بیشتر دقت کنیم دانا تر می شویم.

ماه دخت:  قرآن یکی از بزرگترین کتاب ها هست و همیشه دستورات جدیدی داره و تکراری نیست.

آناهیتا رجبی:

آموزه های قرآن مانند دریا بی انتهاست .

قرآن دریایی هست ک هیچ گاه خشک نمیشه .

قرآن همان طور ک ب ما همه چیزو می آموزه دریا هم ب همان زیبایی هست یعنی قرآن و دریا مثل هم هستن .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس