ارم در دید مسلمانان و ادبیات به چه معناست؟

ارم

در این مطلب با ما همراه باشید تا در خصوص معنی ارم در قرآن و دیدگاه مسلمانا بگوییم. واژه ی ارم از دید برخی ریشه ی عربی دارد. در ادامه به جزئیات و کلیات این واژه خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

اِرَم کلمه‌ای قرآنی که در متون تفسیری و تاریخی مسلمانان، نام قوم و شهری مربوط به قوم عاد بیان و ثبت شده است. زمان و مکان ارم مشخص نیست و گمانه‌ زنی‌های زیادی در خصوص آن  موجود می باشد. در ادبیات عربی و فارسی، باغ یا شهرهای سرسبز و افسانه‌ای به ارم تشبیه شده است.

کلمه ارم فقط یکبار در قرآن، آیه۷ سوره فجر آمده است:«أَلَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعَادٍ ﴿۶﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿٧﴾ الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی الْبِلَادِ ﴿٨﴾» (آیا ندیدی پروردگارت با قوم «عاد» چه کرد؟!(۶) و با ارم، آن شهر با عظمت (۷) که مانندش در شهرها ساخته نشده بود؟(۸)

ارم در معنای لغوی، به معنای سنگ نشانه و مانند آن است که برای راهنمایی و پیشگیری از گم‌شدن افراد در بیابان بکار می‌رفته است. بیشتر مفسرین، ریشه ارم را عربی و اندکی نیز عبری یا عجمی دانسته‌اند.

در مورد اینکه شهر یا قوم ارم در کجا و چه زمانی وجود داشته، و چگونگی آن نظریه های یکسانی موجود نیست. از دمشق، اسکندریه و محلی بین صنعا و حضرموت (جنوب عربستان) به‌عنوان مکان‌های احتمالی ارم نام برده شده است.برخی نیز ارم را یک باغ یا شهر، ساخته شداد/شرار بن عاد دانسته که به تقلید از بهشت در نزدیکی عدن، برپا شد ولی به‌خاطر تکبر و نافرمانی او علیه خدا، ارم توسط طوفان نابود گردید.

ارم در اثرهای ادبی مسلمانان، همانند شهر یا باغ افسانه‌ای یا اسطوره‌ای برداشت می شود. در شعر های عربی و فارسی قدیم و جدید، گاهی بناهای رفیع و شهرها و باغ‌های سرسبز و زیبا به ارم شبیه شده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس