ارهاص پیامبران یعنی چه؟

ارهاص پیامبران

در این مطلب در خصوص ارهاص پیامبران و معنی این کلمه صحبت می کنیم که اصلا ارهاص از نظر دین به چه دسته از اتفاقات گفته می شود و شامل چه افرادی است. با ما همراه باشید.

معنای ارهاص

ارهاص به معنای اتفاقات و حوادث شگفت انگیز است که نزدیکی تولد یا هنگام تولد پیامبران رخ می دهد. ارهاص پیش از بعثت انبیاء می‌باشد و هدف از آن، آماده ساختن مردم برای پذیرش ادعای بعدی آن پیامبر است. نجات موسی(ع)‌ پس از به آب انداخته شدن، سخن گفتن عیسی(ع) در گهواره و حوادث عام الفیل در سال تولد پیامبر اسلام از جمله ارهاص‌ها دانسته شده است. برخی متکلمان منکر ارهاص هستند.

مثال هایی از ارهاص های پیامبران

  • زمانی که موسی(ع) متولد شد، خداوند به مادرش دستور داد که او را برای نجات از دست فرعون،‌ روی تخته‌ای گذاشته و به آب بیندازد. خداوند موسی(ع) را نجات داد و او در قصر فرعون پرورش یافت. این، برای کسانی که از این کار آگاهی داشتند ارهاص بود.
  • عیسی(ع) بدون پدر متولد شد و در حالی که هنوز در گهواره بود سخن گفت.
  • پیامبر اسلام(ص) در عام الفیل متولد شد. نقل می‌کنند در همان سال شخصی به نام ابرهه با سپاهی از فیل به قصد ویران کردن کعبه حرکت کرد که در نزدیکی کعبه با انبوهی از پرندگان روبرو می‌شوند که سنگ‌ریزه‌های را به سوی آنها پرتاب می‌کردند و همه لشکر را از بین برد. نابودی سپاه ابرهه را یک نوع ارهاص دانسته‌اند.
  • مواردی چون خاموش شدن آتشکده فارس، افتادن چهارده کنگره از ایوان کسری، سرنگونی بت‌ها، همگی را همزمان با ولادت پیامبر اسلام و از مصادیق ارهاص دانسته‌اند.

تفاوت ارهاص با سایر اعمال اعجاب انگیز پیامبران

ارهاص وقوع اتفاقات خارق العاده است که پیش از نوبت و ادعای پیامبری رخ می دهد. اما معجزه، به وسیله پیامبران و همراه با تحدی و ادعای نبوت است. کرامت، کارهای خارق العاده‌ای که برخی اولیاء الهی آن را انجام می‌دهند و همراه با تحدی و ادعا نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس