دعای جوشن کبیر از کیست؟معرفی دعای جوشن کبیر

دعای جوشن کبیر

در ادامه ی این مطلب در خصوص دعای جوشن کبیر برای شما خواهیم گفت. این دعا در ماه مبارک رمضان به دفعات قرائت می شود و خواندن و قرائت آن توصیه شده است.

در دعای جوشن کبیر ۱۰۰۱ عدد از نام و صفات های خداوند ذکر شده است و خود این دعا شامل ۱۰۰ بند است. طبق روایاتی قابل استناد، دعای جوشن کبیر از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است. در این دعا، بیشتر نام‌های خدا و تعبیرات دیگر از قرآن گرفته شده است و آنها به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که علاوه بر مُسَجَّع و موزون بودن، در بیشتر موارد، اسماء و صفات از لحاظ حروف پایانی نیز یک شکل و مشابه‌اند.

دعای جوش کبیر را جبرئیل به پیامبر اسلام(ص) در یکی از جنگ‌ها برای در امان بودن از آسیب‌های جنگ آموزش داده است. امروزه این دعا در ایران معمولا یکی از بخش‌های ثابت مراسم شب‌های قدر در ماه رمضان است. عده‌ای نیز به سفارش روایات، این دعا را بر روی کفن خود می‌نویسند.

شرح‌هایی بر دعای جوشن کبیر نوشته شده که مشهورترین آنها شرح ملا هادی سبزواری به نام شرح الاسماء است. سبزواری براساس بندهای دعا، به اشعار فارسی و عربی استشهاد کرده و به اقتضای بحث، مباحث فلسفی، عرفانی و کلامی را طرح کرده است.

امام سجاد(ع) از امام حسین(ع) و او از امام علی(ع) نقل کرده‌ اند که در یکی از جنگ‌ها، پیامبر(ص) زرهی سنگین بر تن داشتند و آن زره بدنشان را اذیت می‌کرد. جبرئیل به اذن خداوند نازل شد و ضمن رساندن سلام خدا بر پیامبر(ص) بیان کرد: «این زره را از بدنت بیرون بیاور و به جای آن این دعا را بخوان که برای تو و امت تو امان است». دلیل اینکه نام این دعا، جوشن کبیر که به معنای زره بزرگ است نهاده شده نیز همین است. البته این ماجرا در منابع تاریخی نقل نکرده اند.

این دعا ۱۰۰ بند دارد و هر بند حاوی ۱۰ اسم از اسم‌های خداست، به جز بند ۵۵ که یازده اسم خداوند در آن ذکر شده است ؛ بر همین اساس، در مجموع، این دعا شامل ۱۰۰۱ اسم خداوند می شود. در پایان هر بند، این عبارت قرائت می شود: «سُبْحَانَک‏ یا لَا إِلَهَ‏ إِلَّا أَنْتَ‏ الْغَوْثَ‏ الْغَوْثَ‏ خَلِّصْنَا مِنَ‏ النَّارِ یا رَبِّ». در کتاب بلد الامین آمده که در ابتدای هر بند «بسم الله» و در پایان هر بند «سُبْحَانَک‏ یا لَا إِلَهَ‏ إِلَّا أَنْتَ‏ الْغَوْثَ‏ الْغَوْثَ‏ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یا رَبِّ یا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکرَامِ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» گفته شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس