شبهات مهدویت در فضای مجازی‎

یکی از اعتقادات اصلی و اساسی ما شیعیان، باور به ظهور شخصی است که جهان را پر از عدل و داد کرده و ریشه های ظلم و ستم را می چیند. شاید جالب باشد که بدانید این باور اختصاص به اسلام نداشته بلکه، شامل ادیان مختلف الهی و آسمانی می شود و در اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشت و… به ظهور این شخص نوید داده شده است.
بنابراین می توان گفت تمامی ادیان به آمدن موعودی مصلح باور دارند که این موعود در اندیشه زردتشت سوشیاتت، در اندیشه مسیحیت حضرت مسیح و غیره… و در اسلام حضرت مهدی(عج) است که قرآن و سنت به آمدن آن بشارت داده اند.
امّا در مورد اینکه مهدویت یعنی چه؟ باید اذعان داشت لغت مهدویت برگرفته از امام مهدی(ع) است.

آقای صافی گلپایگانی در کتاب اصالت مهدویت این گونه می گویند:
«خلاصه و حقیقت مهدویت، منتهی شدن سیر جوامع جهان به سوی جامعه واحد و سعادت عمومی، امنیت و رفاه، تعاون و همکاری، همبستگی همگانی حکومت حق و عدل جهانی، غلبه حق بر باطل، غلبه جنودالله بر جنود شیطان نجات مستضعفان و نابودی مستکبران، و خلافت مؤمنان و شایستگان به رهبری یک رجل و ابرمرد الهی است که موعود انبیاء و ادیان و دوازدهمین اوصیاء و خلفای پیغمبر آخرالزمان است.»

اما با گسترش فضای مجازی و استفاده از آن توسط جوانان، سبب شده تا افرادی از روی جهالت و یا از روی قصد یک سری شبهاتی در رابطه با مهدویت را ترویج دهند. از همین رو ما در این مقاله تصمیم داریم تا به بررسی پاسخگو بودن این شبهات در فضای مجازی بپردازیم.

پاسخگویی به شبهات مهدویت در فضای مجازی چگونه انجام خواهد گرفت؟

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت،حجت الاسلام محمدرضا نصوری، گفت: برای پاسخگویی به شبهات دینی و مهدوی در فضای مجازی، باید هم نقش آفندی و هم نقش پدافندی داشت و این باید سیاست مبلغان در تبلیغ دینی سنتی و فضای مجازی باشد.

معاون تبلیغ و اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با شبستان که به مناسبت اول تیرماه «روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی» انجام شد، با اشاره به ضرورت های تبلیغ دینی بویژه در حوزه طرح مباحث مهدوی در فضای مجازی، اظهارداشت: تبلیغ یک فرصت است و اگر از آن به نحوه احسن استفاده شود و داشته های خود را به مخاطبان ارائه کنیم، می تواند تاثیرگذار باشد البته علاوه بر آن باید مولفه های روش شناسی و مخاطب شناسی را هم مدنظر قرار دهیم.

تبلیغ مباحث مهدوی در فضای مجازی، فرصتی برای پاسخگویی به شبهات

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که از نوآوری و به روزرسانی خود نباید غفلت کنیم، تصریح کرد: در فضای مجازی و رسانه های نوین طرح مطالب دینی بویژه مباحث مهدوی، جدای از اثرگذاری، به جهت نشر معارف مهدوی در میان مردم، فرصتی برای پاسخگویی به شبهات در این زمینه هم است.

نصوری اضافه کرد: اگر شبهات موجودی که در فضای مجازی یا در دایره المعارف ها و مراکز علمی از سوی دشمنان در حال نشر و تولید است و گاه نگاه تخریبی و گاه نگاه انکاری در این زمینه دارند، پاسخ داده نشود، نسل امروز نسبت به معارف مهدوی، مطالب ناب و شفافی دریافت نخواهد کرد لذا در این راستا نباید غافل شد و باید از تمام فرصت ها بهترین استفاده را کرد.

جاهلیت و عالمیت مدرن با وجود فضای مجازی

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به این سوال که فضای مجازی یک تریبون و منبر جدید تبلیغ دینی محسوب می شود که کارشناسان مهدوی باید برای آن برنامه داشته باشند، ابراز کرد: هر فضایی کارکرد خود را دارد و هنوز منبرهای سنتی هم دارای اهمیت و جایگاه در کشورما و دیگر کشورها هستند اما در فضای مدرن امروزی که هم جاهلیت و هم عالمیت مدرن شده است، باید وارد شد و استفاده کرد.

به کارگیری افراد متبحر در زمینه فضای مجازی برای نشر معارف مهدوی

وی با بیان اینکه برای حضور در فضای مجازی، باید یک راهبرد و استراتژی تعریف کنیم، تصریح کرد:حتما لازم نیست مبلغان مهدوی در این فضا حضور پیدا کنند، به این دلیل که باید آموزش ها و آگاهی هایی در این زمینه ها داشته باشند تا بتوانند تاثیرگذار باشند لذا در این باره می توان از برخی افراد که در زمینه فضای مجازی تسلط و تبحر دارند و دارای سلیقه لازم هستند، استفاده کرد و تولید محتوای صورت گرفته از سوی مبلغان و مراکز علمی را از طریق آنان نشر داد.

نصوری تاکید کرد: مرکز تخصصی مهدویت می تواند در زمینه محتوا، ایده و سوژه تلاش کند و افراد اندیشمندان، جوان و خوش ذوق حاضر در فضای مجازی آن مطالب را نشر دهند.

تبلیغ مهدوی در فضای مجازی باید آفندی و پدافندی باشد

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به این سوال که باتوجه به حجم گسترده شبهات در فضای مجازی آیا تنها باید نقش پدافندی داشت یا می توان رویکرد آفندی هم ایفا کرد و با آگاه سازی مردم، شبهات را پیش از نشر، خنثی کرد، افزود: ابتدا باید رصد کنیم که چه شبهاتی وجود دارد و گستردگی و اطلس اصلی آسیب های مهدویت در چه جایی است زیرا گاهی در پاسخ به شبهات، شبهه دیگری را دامن می زنیم و عملا بازی خورده ایم و مرحله دوم نوع پاسخگویی است که پاسخ ما باید کوتاه و اقناع کننده باشد تا مخاطب اگر مشابه این شبهه را مشاهده کرد، مجدد به دام نیفتد.

وی گفت: باید فضای تهاجم خود را هم از دست نداده و فرصتی به شیادان ندهیم و جلوتر از زمان مطالب خود را تعمیق دهیم یعنی در زمینه پاسخگویی به شبهات هم باید نقش آفندی و هم نقش پدافندی داشته باشیم و این باید سیاست یک مبلغ هم در فضای تبلیغ دینی سنتی و هم در فضای مجازی باشد.

سبد متنوع آموزشی مرکز تخصصی مهدویت برای مهدی دوستان

نصوری در پاسخ به این سوال که یک متخصص فضای مجازی یا جوان علاقه مند بدون تحصیلات حوزوی هم امکان حضور و بهره مندی از محتوای مرکز تخصصی مهدویت را دارد، تاکید کرد: مرکز تخصصی مهدویت عرضه های آموزشی مختلفی دارد و برای سطوح سه و چهار مهدویت یعنی کارشناسی ارشد و دکتری براساس مجوز حوزه علمیه قم طلبه جذب می کند؛ البته عرصه آموزشی را بسیار وسیع طراحی کرده ایم و در سبد ترویج مباحث مهدویت همه نوع فرصت و امکان را تدارک دیده ایم.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: آموزش های کوتاه مدت حضوری و یا مکاتبه ای و حتی مجازی و دوره های تربیت مربی و مدرس در مرکز برگزار می شود و دوره های آموزش مبلغ مهدوی نیز داریم، همچنین دانشگاه یا مدرسه مجازی مهدویت را فعال کرده ایم که افراد علاقه مند از هر قشر می توانند از این تولید محتوای مرکز استفاده کنند تا هر کدام یک مبلغ و مروج فرهنگ مهدوی در جامعه باشند.

۲۰ ساعت آموزش ضمن خدمت مهدوی برای کارکنان دولت

وی با بیان اینکه افراد می توانند با مراجعه با سایت مرکز تخصصی مهدویت به نشانی www.mahdi313.org از بخش های مختلف و دوره های آموزشی مرکز استفاده کنند، خاطرنشان کرد: در این سایت آموزش هایی برای کودکان در قالب بازی و یا آموزش هایی برای تربیت نسل منتظر برای خانواده های مهدوی قرار بارگذاری شده است و همچنین آموزش های مجازی مهدویت وجود دارد که برای کارمندان دولتی، ۲۰ ساعت آموزش ضمن خدمت محسوب می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس