نماز لیله الرغائب چگونه خوانده میشود

ماه رجب ماهی است که خداوند رحمت و برکت فراوانی در آن قرار داده است و تنها کافی است تا در این ماه از خدا هر آنچه دوست دارید و به صلاحتان است، بخواهید تا به شما داده شود.

قرار گرفتن لیله الرغائب و ولادت مبارک امام علی (ع)، در این ماه یکی از بهترین اتفاقاتی است که امسال به لطف خداوند می توانیم آن را تجربه کنیم و از برکاتش بهره مند شویم.

لیله الرغائب یا شب آرزوها، اولین شب جمعه از ماه رجب است. این نامگذاری به دلیل حدیثی از پیامبر است که ایشان فرموده اند: از شب جمعه اول ماه رجب غفلت نکنید همانا آن شب شبی است که ملائکه آن شب را لیله الرغائب می‌نامند و در آن شب وقتی یک سوم شب گذشت هیچ ملکی در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند مگر این که در کعبه و حوالی آن جمع می‌شوند و خداوند خطاب به آن‌ها می‌فرماید: ای ملائکه من؛ هر چه در دل دارید از من بخواهید و ملائکه می‌گویند: ای خدای ما حاجت ما از تو این است که روزه گیرندگان ماه رجب را ببخشی و خداوند در جواب آن‌ها می‌فرماید: این کار را انجام دادم.

برای این شب عبادات ویژه ای سفارش شده است که یکی از مهمترین آنها نماز لیله الرغائب است. با ما همراه باشید تا با ویژگی های برجسته این شب، نماز لیله الرغائب و سایر عبادات و اعمال این شب آشنا شوید.

برای همه شما عزیزان آرزوی حاحت روایی داریم.

لیله الرغائب به چه معناست؟

لیله به معنی شب و واژه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنی چیزی که مورد رغبت و میل و همچنین به معنای بخشش و عطای زیاد است. پس «لیلهالرغائب» هم به عنوان شبی که توجه به آن زیاد است و هم به عنوان شبی که در آن بخشش و عطا فراوان است می‌تواند معنی شود و بر اساس روایاتی که درباره فضیلت و برکت این شب مطرح شده است هر دو معنا درست و صحیح تلقی می‌شود.

شب آرزوها سال ۱۴۰۱

لیله الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب و برابر با ششم بهمن ۱۴۰۱ و چهارم رجب است.

ارزش لیله الرغائب

در وصف شب آرزوها گفته شده در این شب درهای رحمت الهی به سوی زمینیان گشوده شده است و عرشیان همه آماده‌اند تا در بزم دعا و نیایش زمینیان حضور یابند.

نماز مخصوص لیله‌الرغائب

در روایت دیگری پیامبر اکرم (ص) پس از توصیف شب رغائب فرمودند: اما کسی که روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می‌گیرد و سپس بین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز بخواند و بعد از فراغت از نماز هفتاد مرتبه صلوات بفرستد و بگوید: اللهم صلّ علی محمد و علی آله و سپس سجده کند و در سجده هفتاد مرتبه بگوید: سبّوح قدوس رب الملائکه و الروح و سپس سر از سجده بردارد و بگوید: ربّ اغفر و ارحم و تجاوز عمّا تعلم، إنّک انت العلّی الأعظم و سپس دوباره به سجده رود و هفتاد مرتبه بگوید: سبوح قدّوس ربّ الملائکه و الرّوح و بعد از آن در سجده حاجت خود را بطلبد انشاء الله بر آورده می‌شود.

بر این اساس، مهم‌ترین عمل توصیه شده شب لیله‌الرغائب اقامه نماز ۱۲ رکعتی این شب است که نحوه اقامه آن به این این شرح است:

نحوه خواندن نماز مخصوص لیله‌الرغائب

نماز لیله‌الرغائب نمازی دوازده رکعتی است که به صورت نمازهای دو رکعتی اقامه می‌شود که در هر رکعت از آن یک مرتبه حمد و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده‏ مرتبه «سوره توحیدخوانده می‌شود و هنگامی که از نماز فارغ شدی هفتاد مرتبه می‌گویی: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ]. سپس به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ؛ پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح». آنگاه سر از سجده بر می‌داری و هفتاد مرتبه می‌گویی: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ؛ پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من می‌دانی بگذر، تو خدای برتر و بزرگ‌تری». سپس دوباره به سجده می‌روی و هفتاد مرتبه می‌گویی: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ؛ پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح». سپس حاجت و آرزوی خود را طلب کنید تا به خواست و اراده خدا به آن برسید.(ابن طاووس، الإقبال بالأعمال الحسنه، ۱۳۷۶ ش، ج ۳، ص ۱۸۶)

پیامبر اکرم(ص) پس ازبیان این عمل، پاداش آن را چنین عنوان می‌کنند: «کسی که چنین نمازی بخواند خداوند همه گناهانش را بیامرزد و در قیامت درباره ۷۰۰ نفر از خاندانش شفاعت کند وچون شب اول قبر فرارسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح وگویا به سوی قبراو می‌فرستد .

آن چهره نیکو به وی می‌گوید :ای حبیب من ! بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. ازآن چهره نورانی می‌پرسد تو کیستی؟ من تاکنون چهره‌ای از تو زیباتر ندیده‌ام و بویی از بوی تو خوش‌تر به مشامم نرسیده است؟ آن چهره نیکو پاسخ می‌دهد: ای حبیب من، من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شهر، فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی. من امشب نزد تو آمده‌ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم، وحشت را از تو برطرف کنم (همواره درکنارت باشم) و تا زمانی که همگی در روز قیامت برخیزند، بر سرت سایه بیفکنم».

اعمال دیگر لیله الرغائب

غسل شب لیله الرغائب

غسل در شب لیله الرغائب سفارش شده است.

روزه گرفتن در لیله الرغایب

مستحب است که این روز را روزه بگیرید. طبق روایات در لیله‌الرغائب ملائکه برای روزه‎داران این ماه طلب آمرزش می‌کنند و خداوند هم می‌پذیرد. همچنین امام صادق (ع) نیز فرموده‌اند: «به راستی که نوح در روز اول رجب سوار کشتی شد و به همراهان خود گفت که این روز را روزه بگیرند و فرمود کسی که این روز را روزه بگیرد، جهنم به اندازه مسافت یک سال از او دور خواهد شد و کسی که هفت روز از این ماه را روزه بگیرد، درهای هشت‌گانه بهشت برای او باز می‌شود و کسی که پانزده روز از این ماه را روزه بگیرد، حاجتش داده خواهد شد و کسی که بیش‌تر روزه بگیرد، خدای عزوجل ثواب بیش‌تری به او عنایت خواهد کرد.

دعای لیله الرغائب

در روایت وارد شده از ملائکه درخواست شده که هر حاجت و دعایی دارند به محضر الهی بیان کنند: «یا مَلائِکَتی، سَلونی ما شِئتُم؛ ای فرشتگانم هر چه می‌خواهید از من درخواست کنید».

زیارت امام حسین (ع)

در رجب _ماه رحمت و مغفرت الهی_ مؤمنین باید علاوه بر توجه بر اعمال عبادی همچون نماز، روزه و استغاثه و توبه، به وظیفه و مسئولیت خود در قبال امامان معصوم (علیهم السلام) و محبت و ارادت به ایشان بخصوص در قالب زیارت توجه خاص داشته باشند. در این شب نیز علاوه بر اینکه شب زیارتی اباعبدالله الحسین (ع) است می‌توان با خواندن زیارت عاشورا از راه دور سلامی به ارواح مقدس و پاک شهدای کربلا نثار نمود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس