چگونه فرزند زمان خود باشیم؟

شاید شماهم این سخن از اهل بیت را شنیده باشید که بیان کرده اند: ( فرزند زمان خویش باش). در یک تعریف ساده و کوتاه، فرزند زمان خویش بودن به معنای این است که انسانی به روز و آگاه باشیم و در عین حال، دین خود را نیز حفظ کنیم. در واقع به عبارت ساده تر، یک انسان متدین به روز.

انسان هم همانند جهان در حال پیشرفت است

این روزها دیگر مثل قدیم تمام بار مسئولیت زندگی بر دوش انسان ها نیست و دیگر خیلی از کارها توسط تکنولوژی انجام می شود و بار زحمت انسان کم شده است.  دیگر با دست گندم را دانه نمیکند و کسی از سر چشمه و رودخانه آب نمی آورد. اینا نشان دهنده ی مدرنیته شدن زندگی انسانهاست.

در امتداد این مدرنیته شدن انسان ها، اخلاق و بینش و رفتار آن ها نیز دستخوش تغییرات می شود. از این رو باید با داشتن آگاهی کافی، ببینیم که کدام رفتارها می توانند مارا به فرزند زمانه تبدیل کنند و کدام ها می توانند به ما آسیب برسانند.

برخی رفتارها دیگر همانند دوران جاهلیت نیست و رنگ بوی تازه ای گرفته است. حال باید دیدی که کدام از این تغییرا می توانند آسیب زا باشند و کدام سبب می شوند که در مسیر درست، انسانی به روز باشیم.

قرآن از ما فرزند زمانه می سازد!

در روایتی از امام رضا(ع) داریم که قرآن برای هر عصر و زمان، حرف و سخنی منطبق بر همان عصر و زمان دارد. پس بهترین منبعی که می توان از ان متناسب با هر عصر و زمانی به عنوان الگوی رفتاری استفاده کرد، کلام خردمندانه ی قران است که همان کلام خداوند است. در هر مقطعی از زمان، وقتی قران را به عنوان فانوسی برای روشنی مسیرزندگی انتخب کنیم، هم می توانیم انسانی به روز باشیم و هم انسانی متدین.

انسانی که متدین و به روز است، ملزومات هر زمان را مطابق با همان زمان رعایت می کند، ولی نمی گذارد که رفتار مردم زمانه یا دیدگاه غالب جوامع برای او تعیین تکلیف کنند.

هرکس می تواند با شناخت جهان خویس در عصر خود، تاریکی و روشنایی های زمانه را بشناسد و با توجه به کلام قرآن و توجه به پیرامون خود، آنچه که موجب حرکت او در روشنایی می شود را از چیزی که او را به زوال می رساند تشخیص دهد.

هرچند که انسان جایز الخطاست و می تواند خطاهایی را در مسیر زندگی دنیوی خود داشته باشد، اما این خطاها می توانند با توجه و پیگیری کم تر شوند و آسیب های کمتری را نیز به خود فرد و جامعه وارد کنند.

«ای کمیل، هیچ حرکتی نیست مگر این که تو در آن، محتاج به شناخت هستی»در بیانی از امام (ع) داریم:

پس می توانیم نتیجه بگیریم که این بیان که فرزند زمان خویش باش، مغایرتی با این مضو ندارد که انسان مدرنیته ای باشید. یک انسان می تواند دین و جهان امروز را در کنارهم بشناسد و بپذیرد.

سخن آخر:

اگر می خواهید که به یک انسان متمدن و متدین باشید با مطالعه ی قرآن و جهان بینی می توانید به نقطه ی ایده آل خود نزدیک شوید. بارها ائمه اطهار به ما توصیه کرده اند که فرزند زمانه باشیم و چاره ی ان به کارگیری اصولی است که خداوند بر سر راه ما گذاشته و به ان ها مارا سفارش کرده است.

امیدواریم که این مطلب از سایت آفاق نیز برای شما مفید بوده باشد.

به نظر شما چه راه های دیگری وجود دارد تا فرزند زمانه باشیم؟ کدام توصیه های قران بیشتر به ما در این مورد کمک می کنند؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس