چرا دین و سیاست در جوامع اسلامی با هم ارتباط دارند؟

در جامعه ی اسلامی حکومتی پابرجاست که که از ترکیب و ارتباط میان  دین و سیاست تشکیل شده باشد. به عبارت دیگر، ارتباط میان دین و سیاست در حکومت اسلامی سبب می شود تا جامعه و مردم، به دور از فساد و ظلم به رشد خود ادامه دهند و محیطی سالم و شاداب در کشور فراهم شود.

ارتباط دین و سیاست از نگاه ائمه

پیشینه ی این رابطه به دوران ائمه اطهار باز می گردد. امامان معصوم ما در دوران خود مدعی امامت و حکومت بر مردم بودند تا جامعه را از هرگونه فساد و ظلم پاک نگه دارند. از سوی دیگر اگر شرایطی فراهم بود، حکومتی را نیز برپا می کردندن و در راه مبارزه با طاغوت و ظلم بسیاری از امامان ما به شهادت رسیده اند.

نکته ی دیگری که سبب می شود تا به این نتیجه برسیم که پیوند میان سیاست و دین در جامعه سبب می شود تا به جامعه ی ایده آل نزدیک تر شویم، وجود احکام فقه و ابواب مرتبط با سیاست است که امامان و ائمه برای ما به برجا گذاشته اند.

از آنجا که دین تنها دارای قوانین فردی نیست و نیازهای یک جامعه را نیز می تواند پوشش دهد، زمانی که با سیاست بیپوندد همانند پیوند روح و جسم است و این دو در کنارهم تکمیل می شوند.

با وجود غیبت امام مهدی (عج) این ارتباط نجات بخش جامعه ی اسلامی است را در مسیر درست حرکت کند و قدم در راه شکوفایی بگذارد.

ارتباط دین و سیاست از نگاه جوامع دیگر

بسیاری از جوامع جهان دین و سیاست را دو چیز جدا از هم می پندارند و می گویند دین جدا و سیاست جدا. اما با توجه به اینکه دین شامل قوانین سیاسی و فردی و اجتماعی است، این کلام و باور تنها اثبات می کند که حکومت هایی که این پیوند را ندارد، مفاهیم درستی از دین یا سیاست را نمی دانند.

البته علت هایی نیز در این خصوص بیان شده است که دو تا از علت های اصلی این موضوع، تحریف دین مسیحیت و ظلم سران دینی کشور های غربی است که سبب شسد تا این عقیده به وجود آید که دین و سیاست مجزا از هم هستند.

اما از نگاه جامعه ی اسلامی، سیاست مانند یک ابزار است که اهداف و آرمان های دین را در جامعه نمایان می کند. از این رو جامعه ی اسلامی که در آن این رابطه برقرار است، می تواند به راحتی مسیر پیشرفت را بپیماید و سلامت و امنیت مردم خود را به درجات بالا برساند.

دین اسلام با دین مسیحیت تفاوت های بسیاری دارد و از این رو، عقیده ی جدایی دین از سیاست در جوامع اسلامی جایگاهی ندارد و این ترکیب و پیوند، سبب رشد و تعالی گردیده است.

سخن آخر

در این مطلب به طر اختصار به شرح علت های ارتباط میان دین و سیاست درجامعه ی اسلامی پرداختیم و این موضوع را از زندگی ائمه نیز بررسی کردیم. همچنین علل جدایی دین از سیاست در کشورها و جوامع دیگر را نیز به شکل کلی نگاهی انداختیم و در مطالب آینده نیز موضوعات دیگری را در حوزه ی دین اسلام بررسی خواهیم کرد. شما در خصوص ارتباط میان دین و سیاست چه فکر می کنید؟

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس