آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی دار فانی را وداع گفتند!

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی روز شانزدهم تیر ماه سال ۹۸ در سن ۹۴ سالگی در گذشتند ایشان از بزرپان مراجع دینی بودند.هنوز جزئیاتی از تشییع پیکر این بزرگوار منتشر نشده است. آیت الله شاهرودی از مراجع گرانقدر شیعی و فرزند آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی و صاحب تألیفاتی، چون رساله توضیح المسائل، توضیح مناسک حج، دروس فی احکام النساء و ذخیره المؤمنین لیوم الدین بعد از ظهر یکشنبه در بیمارستان پیامبران تهران دار فانی را وداع کردند.

آیت الله العظمی شاهرودی متولد سال ۱۳۰۴ در نجف و فرزند مرجع عالی قدر جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمی سید محمود شاهرودی بود که لحظاتی پیش در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ایشان در  ۳۹ سالگی خارج فقه و اصول تدریس را در نجف تدریس می‌کردند.

زندگینامه آیت الله شاهرودی

آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی در آذرماه ۱۳۰۴ (جمادی الاول ۱۳۴۴ قمری) در نجف به دنیا آمد. پدر او سیدمحمود حسینی‌ شاهرودی بود که پس از فوت سید ابوالحسن اصفهانی سال‌های متمادی زعامت دینی و علمی و مرجعیت حوزه‌های علمیۀ تشیع را برعهده داشت و مادر او دختر شیخ محمد رضا فاضل نیشابوری از مدرسی عقائد و اخلاق حوزه نجف و برادر او سید علی حسینی شاهرودی از روحانیان سرشناس شاهرود بود

وی مقدمات را نزد پدر خود و همچنین شیخ علی شهربابکی و شیخ شمس زنجانی گذراند و دورۀ سطح را از میرزا هاشم آملی و شیخ عبدالحسین رشتی فراگرفت.

آیت الله حسینی شاهرودی مدت زیادی در جلسات درس خارج پدر خود، سیدمحمود شاهرودی، شرکت کرده و تقریرات درس اصول و فقه او را به رشتۀ تحریر درآورد و از پدر خود و سید جمال الدین گلپایگانی (از شاگردان میرزای نائینی) اجازۀ اجتهاد دریافت کرد.

پدر وی سید محمود شاهرودی در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی مقلّدین خود را در احتیاطات مسائل شرعی به او ارجاع داد و بدین‌جهت بود که عده‌ای از مقلدان پس از درگذشت آن مرجع در سال ۱۳۵۳ هجری، به تقلید فرزند وی گرویدند. در سال ۱۳۵۷ هجری قمری، رساله عملیه وی به زبان فارسی و عربی، در نجف به چاپ رسید.

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی دار فانی را وداع گفتند!

آثار آیت الله شاهرودی

از آثار آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کتاب فی الحدود
  • دروس فی احکام النساء به زبان عربی
  • ذخیره المؤمنین لیوم الدین رساله عملیه به زبان عربی
  • رساله توضیح المسائل رساله عملیه به زبان فارسی
  • توضیح مناسک حج» احکام حج به زبان فارسی
  • حاشیه بر عروه الوثقی
  • رساله توضیح المسائل به زبان اردو
  • کتاب استفتائات فارسی
  • رساله مختصر الاحکام به زبان اردو
  • تقریرات مرحوم سید محمود شاهرودى

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. شیوا رمضانی گفت:

    خدا بیامرزتشون مرجع تقلید من بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس