حکایت” فیلش یاد هندستون کرده “چیست؟

حکایت فیلش یاد هندستون کرده

حتما شما هم ضرب المثل فارسی “فیلش یاد هندستون کرده” را شنیده اید. اما این ضرب المثل را چرا به کار می برند؟داستان و حکایت گشت این ضرب المثل چیست؟

این ضرب المثل را زمانی به کار می برند که فردی یاد گذشته ها و اوقات خوشش بیفتد و بخواهد مجدد آن ها در یک زمان نامناسب و یا شاید هم مناسب انجام دهد. در واقع زمانی که کار از کار گذشته و کسی می خواهد کاری کند هم این ضرب المثل استفاده می شود. و معمولا برای افرادی که فرصت ها را مداوم از دست می دهند هم کاربرد دارد. با ما باشید تا با حکایت فیلش یاد هندستون کرده آشنا شویم.

هندوستان یکی از کشور های بزرگ و پر جمعیت جهان است که در آن علاوه بر گوناگونی سنت ها و نژاد ها می توانیم تنوع معماری و طبیعی و جانوری بسیاری نیز ببینیم. امروز بحث ما بر سر فیل های هندوستان است.

در هندوستان فیل یک حیوان مقدس و فراگیر است بسیاری از مردم هندو نیز از فیل برای حمل بار و سواری برای توریست ها استفاده می کنند. سالانه بسیاری از مردم جهان به هند سفر می کنند تا در کنار جاذبه های گردش گری هندوستان این حیوان عظیم الجثه را نیز ببیند.

فیل ها بر طبق نظریه های مردم محلی و دانشمندان مطرح در این حوزه از حافظه ی خوبی در ثبت افراد و محل ها برخودار هستند.

ماجرا و حکایت ” فیلش یاد هندستون کرده “

نقل شده است که یکی از تاجران بلند آوازه ی کشور هندوستان سفر می کند و از برای کسب درآمد فیلی را خریداری می کند تا با بردن آن به جای جای جهان از آن درآمدزایی کند و به قول معروف پول حسابی به جیب بزند اما بعد از گذشت چند ماه که فیل را به اینطرف و آنطرف می برد، فیل گوشه گیر شد و گوشه ایی می نشست و دیگر بلند نمی شد.

تاجر از این اوضاع به ستوه آمده بود طبیب های شهر را خبر کرد اما از هیچکس کاری برنیامد، از میان آنها طبیبی خبره و با تجربه به تاجر گفت که شاید فیل یاد هندوستان کرده و دلش برای شهر و دیار خود تنگ شده است. تاجر که اوضاع را خراب دید و روز به روز از درآمدش کم می شد تصمیم گرفت قبل از ورشکستگی چاره ایی بیندیشد و راهی بیابد.

به همین جهت بار سفر بست و به هندوستان بازگشت. تا فیل دیگری خریداری کند اما همین که به هندوستان رسید متوجه شد که فیل پاهایش را محکم به زمین می کوبد و خرطوم خود را تکان می دهد. مانند آنکه فیل از شادی می رقصد آن موقع بود که تاجر به یاد حرف طبیب افتاد و فهمید که فیل تنها یاد هندوستان کرده بود و هیچ مشکلی نداشت.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. نوید گفت:

    حکایت جالبی بود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس