خوردن خرچنگ لابستر و میگو حرام است؟حکم اسلامی تجارت خوردنی های حرام

خوردن خرچنگ لابستر و میگو حرام است؟در ادامه ی این مطلب بررسی خواهیم کرد که خوردن خرچنگ لابستر و میگو حرام است یا حلال و حکم آن در اسلام چیست همچنین به این موضوع خواهیم پرداخت که حکم خرید و فروش و تجارت خوردنی های حرام چگونه است؟ با ما در این مطلب همراه باشید.

خرچنگ لابستر حرام است؟

نتیجه استفتائات صورت گرفته از دفتر مراجع عظام تقلید این است که: لابستر ـ که در عرف محلی به آن “شاه میگو” هم می‏گویند ـ نوعی خرچنگ است و مانند همه اقسام خرچنگ، خوردن آن حرام است.

خوردن لابستر حلال است؟

بخش پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص خوردن شاه میگو یا لابستر با این توضیح که شاه میگو عنوانی است که در زبان فارسی به آن اطلاق می شود و در اصل لابستر از خانواده میگوها نیست، عنوان کرده است که خوردن لابستر همانندخرچنگ حرام است.

مکار شیرازی و حکم لابستر و میگو

همچنین در استفتاء صورت گرفته به صورت مکتوب از دفتر آیت الله وحید خراسانی در همین رابطه تأکید شده است : همه اقسام خرچنگ خوردن آن حرام است.

دفتر آیت الله نوری همدانی در ادامه تأکید کرد که درباره خوردن خرچنگ و حرام بودن آن روایت مشخص وجود دارد و همچنین روایت مشخصی درباره حلیت میگو وجود دارد؛ غیر از میگو سایر آبزیان دریایی در صورت داشتن فلس حلال محسوب می شوند.

به این ترتیب با علم به اینکه شاه میگو یا همان لابستر تفاوت اساسی با خانواده میگوها دارد بنابراین می توان گفت که خوردن ان از سوی هیچ مرجعی حلال اعلام نشده است ، ضمن اینکه مراجع تقلید تنها به بیان حکم می پردازند و تعیین مصداق و موضوع از مسوولیت های آنان به شمار نمی رود.

میگو حلال است یا حرام؟

میگو از این قائده ی کلی استثنا شده است. در مورد حلیت میگو روایت خاصی داریم که: «خوردن آن اشکال ندارد و میگو نوعی از ماهی است».
میگو از نظر نوع و جنس، گرچه فلس دار نیست، ولی از نظر حکم در حکم ماهی فلس دار است و خوردن آن اشکال ندارد، به عبارت دیگر این نوع از حیوان دریایی به جهاتی که فعلا بر ما معلوم نیست و لو این که فلس نداشته باشد، استثناء شده و در روایات حکم به حلیت آن گردیده است.

خوردن میگو حلال است؟

همچنین در مورد حرمت خرچنگ روایت خاصی داریم که:

“خوردن جرّی (نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است.”

بنابر این؛ لابستر، هشت پا و…تحت قائده ی کلی حرمت باقی می مانند.

حکم خرید و فروش خوردنی های حرام چیست؟

لازم به ذکر است؛ صرف حرام بودن چیزی مانعی برای خرید و فروش و یا صید آن نمی تواند باشد؛ چرا که حرمت خوردن چیزی، یک مسئله است وخرید و فروش آن مسئله ای دیگر. چه بسا چیزی خوردن و یا آشامیدن آن حرام باشد، ولی خرید و فروش آن اشکال نداشته باشد، مانند خون که خوردن آن حرام است ، ولی بخاطر منافع دیگر می توان به خرید و فروش آن اقدام کرد.

بنابر این، خرید و فروش لابستر، صدف دریایی، و … در بازار اگر برای خوردن نباشد، بلکه به جهت استفاده از منافع دیگر عقلایی باشد، جایز است. و لابستر، صدف دریایی، و …چه بسا دارای منافع دیگر عقلایی باشند.

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. کریمه گفت:

    میگو حرام نیست پس درسته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس