استخاره با قرآن آیت الله سیستانی‎

قرآن کتاب بزرگ و آسمانی ما مسلمانان است و تمامی رهنمودهای لازم برای زندگی انسانی را در بردارد. هنگامی که انسان ها در تصمیم گیری ها و موانع و مشکلات زندگی درگیر می شوند و دنبال بهترین راه برای کاری می گردند اما به نتیجه نمی رسند و حتی مشورت با افراد دانا هم نتیجه ای برایشان در پی ندارد، به سراغ قرآن کریم رفته و دست به دامن استخاره می شوند تا این کتاب بزرگ راه را از چاه برایشان نمایان سازد.

در رابطه با انجام یک استخاره درست، مسائل و نکاتی وجود دارد که حتما باید رعایت شوند مثلا اینکه استخاره در زمان درستی انجام شود و توسط یک شخص باتقوا و دانا انجام شود. زیرا مفاهیم و معنی آیان قرآن بر هر کسی آشکار نیست و لازم است تا شخصی این استخاره را انجام دهد که به مفاهیم و معانی قرآنی آگاهی کافی داشته باشد.

به دلیل اهمیتی که استخاره در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما دارد، امروز در نظر داریم تا مقداری در رابطه با استخاره با قرآن و شرایط آن و نحوه انجام استخاره صحبت کنیم و سخنانی از آیت الله سیستانی را هم در این رابطه بیان کنیم با ما همراه باشید.

بهترین زمان برای استخاره

-روز شنبه از صبح تا ظهر و از ظهر تا عصر
-روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب
-روز دوشنبه تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عشاء
-روز سه شنبه از ظهر تا عصر و از عصر تا عشاء
-روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا عشاء
-روز پنجشنبه تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عشاء
-روز جمعه تا طلوع آفتاب و از ظهر تا عصر استخاره گرفتن بسیار نیک است.

فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

سؤال: آیا استخاره به طریقی که امروزه در میان ما متداول است، شرعاً وارد و پسندیده است؟ و آیا تکرار آن ضرری دارد اگر با تصدّق همراه شود تا با خواسته استخاره کننده، برابر گردد؟

جواب: استخاره به هنگام حیرت و تساوی احتمالات و رجحان نداشتن یک احتمال، به قصد رجاء انجام می شود آن هم پس از فکر و مشورت، اما تکرار آن به سبب حیرت، صحیح نیست مگر در صورت تغییر موضوع و دادن صدقه به مقدار از مال.

سؤال: آیا برای ازدواج نیازی به استخاره می باشد ؟

جواب: قدر متیقن ازموارد استخاره مورد تحیر و تردد و نرسیدن به نتیجه علیرغم مشورت است.

قبل از گرفتن استخاره

در زمان گرفتن استخاره به نکات زیر توجه کنید:

۱. حتما طهارت داشته باشید و با وضو استخاره بگیرید.
۲. زمان گرفتن استخاره رو به قبله باشید.
۳. بهترین زمان برای گرفتن استخاره بین دو نماز است.

علاوه بر آدابی که به آن اشاره شد شما باید به نکات زیر هم دقت داشته باشید:

  • استخاره کردن مربوط به زمانی است که شما بر سر دوراهی خوب یا بد بودن یک کار گرفتار شوید و فکر کردن یا مشورت کردن با دیگران برای باز کردن این گره کمکی به شما نکند.
  • اگر نتیجه استخاره باب میل شما نبود از استخاره گرفتن مکرر خودداری کنید. شما تنها در صورتی مجاز به استخاره مجدد درباره یک موضوع خاص هستید که فاصله زمانی قابل توجهی با استخاره قبلی شما داشته باشد و شرایط موجود درباره آن کار تغییر کرده باشد.
  • بعد از گرفتن استخاره تردید را از خودتان دور کنید و خیر و صلاح خودتان را به دست خدا بسپارید و به او توکل کنید.

استخاره با قرآن

برای هر کسی پیش می‌آید که در زندگی روزمره‌اش نیازمند تصمیم‌گیری‌های مهمی باشد و برای این مسئله دچار تردید شود. اولین مشکل‌گشا برای این‌جور مواقع قدرت تفکر است. اگر دیدید که دست تنها نمی‌توانید تصمیم بگیرید باید بروید به سراغ افرادی که بتوانند شما را در این امر مهم کمک کنند و با آن‌ها مشورت کنید. اما گاهی مواقع است که حتی مشورت هم گره‌ای از کار باز نمی‌کند و نیازمند دستمایه محکم‌تری برای توسل هستید تا بتواند گرد تردید را از ذهنتان پاک کند و خیالتان را برای تصمیم‌گیری راحت کند.

بهترین راهکار در این‌گونه مواقع رفتن به سراغ قرآن و استخاره با قرآن است. بسیاری از علما معتقدند که برای استخاره گرفتن هیچ کسی بهتر از خود شخص نیست و بهتر است که خودتان دست به کار شوید و با رعایت آداب استخاره و خواندن دعای قبل از آن قرآن را باز کنید.

البته تفسیر استخاره کار من و شما نیست و باید بر اساس نظر اهالی تفسیر قرآن عمل کنیم. سامانه‌های استخاره آنلاین دقیقا همین کار را برای شما انجام می‌دهند. شما با رعایت شرایطی که برای استخاره گرفتن ذکر شده خودتان شخصاً با قرآن استخاره می‌گیرید و این سامانه بر اساس نظر اهل تفسیر استخاره شما را معنا می‌کنند.

آداب استخاره گرفتن با قرآن چگونه است؟

یکی از روش های استخاره ، استخاره با قرآن است که درآن انسان طبق آداب ساده ای با خداوند بزرگ به وسیله قرآن مجید، مشورت می کند و از با راهنمایی قرآن آنچه خیر و صلاح است را می طلبد . استخاره با پیشگویی متفاوت است و در آن صلاح کار درخواست از خداوند، به انسان نشان داده می شود.

نوع اول استخاره با قرآن

نوع اول استخاره و چگونگی انجام آن طبق فرمایش رسول اکرم است که اینگونه می باشد:

بعد از طهارت و گرفتن وضو ، سه مرتبه سوره توحید را بخوانید و سه مرتبه بر محمّد و آل او صلوات بفرستید سپس این جمله را بیان کنید :

اَللّهُمَّ اِنّی تَفَأَّلْتُ بِکِتابِکَ، وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ، فَاَرِنی مِنْ کِتابِکَ ما هُوَ مَکْتُومٌ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فـی غَیْبِـکَ.

( خدایا به کتاب تو تفأّل می زنم (و استخاره می کنم) و بر تو توکّل می کنم، پس تو نیز از کتاب خود، آن چه در نهان غیب تو پنهان است، به من نشان بده.)

سپس قرآن را بگشایید و سطر اول سمت راست را بخوانید . در استخاره با قرآن فرد گیرنده استخاره باید به معنی قرآن واقف باشد تا بتواند معنی آیات آن را دریابد و جواب استخاره آن را بگیرد.(مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۱، ص ۲۴۱.)

نوع دوم استخاره با قرآن

این نوع استخاره در کتاب فتح الأبواب توسط مرحوم سیّد بن طاووس نقل شده است :

ابتدا کتاب قرآن را بر می داریم و این دعارا قرآت می کنیم :

اَللّهُمَّ إِنْ کانَ فِی قَضائِکَ وَقَدَرِکَ، أَنْ تَمُنَّ عَلی اُمَّهِ نَبِیِّکَ، بِظُهُورِ وَلیِّکَ وَابْنِ بِنْتِ نَبِیِّکَ، فَعَجِّلْ ذلِکَ وَسَهِّلْهُ وَیَسِّرْهُ وَکَمِّلْهُ، و اَخْرِجْ لِی آیَهً اَسْتَدِلُّ بِها عَلی أَمر فَأَئْتَمِرَ، أوْ نَهْـی فَأَنْتَهی فِی عافِیَـه .

خدایا اگر قضا و قَدَرت این است که با ظهور ولیّت و فرزند پیامبرت بر امّت رسول خدا منّت گذاری، پس در ظهورش تعجیل و راهش را سهل و آسان قرار ده و برای من آیه ای بیرون آور که یا در آن امری باشد که انجامش دهم و یا نهی باشد که ترکش کنم به عافیت و تندرستی .

سپس حاجت و مشکل خود را بیان می کنیم و قرآن را باز می کنیم و بعد از پس از آن هفت ورق می زنیم، در ورق هفتم، صفحه سمت چپ، هفت سطر را می شماریم و در سطر هفتم استخاره خود را در می یابیم.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. محمد مسجدی گفت:

    عمل کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس