مهم ترین نتیجه بی توجهی به حجاب چیست؟‎

دین مبین اسلام به تمام جنبه های زندگی فردی و اجتماعی انسان ها توجه داشته است و تمامی دستوراتش را بر اساس شرایط جسمی، روحی و معنوی انسان ها طراحی نموده است. تمامی دستورات این دین برای زندگی سعادتمند انسان ها در دنیا و آخرت طراحی شده اند.

یکی از دستورات اسلام، رعایت حجاب است. خداوند از تمامی اسنان ها، خصوصاً بانوان خواسته است تا حجاب خود را رعایت نموده و نکاه خود را پاک نگه دارند. رعایت حجاب سبب می شود تا زن، خود را از نکاه آلوده افراد هوس ران دور نکه دارد و عذت نفس و جایگاه اجتماعی خود را افزایش دهد. بنابراین رعایت حجاب، اثرات و فواید بسیاری برای زن و جامع او دارد. اما  بی توجهی به حجاب چه اثرات و نتایجی دارد؟

حجاب چیست؟

حجاب واژه ای عربی است که در لغت و اصطلاح،معانی مختلفی دارد.حجاب در لغت به معنای پرده،پوشش،وسیله ی پوشش، حایل، مانع، سد و حاجب… می باشد. درکتاب«لسان العرب»درباره ی معانی آن چنین آمده است: حجاب به معنای پوشش است. زن محجوبه یعنی زنی که به وسیله ای،پوشیده شده است. همچنین حجاب نامی است برای آنچه خود را بدان می پوشانند،وآنچه میان دو چیز حایل گردد نیز،حجاب نامیده میشود.

پیامدهای بی توجهی به حجاب

پیامدهای بی توجهی به حجاب دارای آثار گوناگون در جامعه است که در این جا به برخی از آن ها اشاره می شود:

۱) اختلالات روانی

یکی از پیامد های سوء و ناگوار بدحجابی و ابتذال در پوشش ایجاد اختلالات روانی در فرد می باشد. بعضی از زنان بر اساس نیاز ذاتی و فطری خود برای جلب رضایت محیط به خودآرایی و جلوه گری پرداخته، فکر و اندیشه خود را خواسته یا ناخواسته در بعد تمایلات و تخیلات پوچ محدود می کنند.

پوشش ناقص زن در جامعه فشار های جبران ناپذیری بر روان، اعصاب و شخصیت او وارد می سازد چرا که او در این حالت خود را در معرض پاسخ گویی به تهاجم نظر ها و افکار مختلف می بیند و از محقق ساختن شخصیت خود عاجز می ماند در این صورت یا به سوی بی تفاوتی و بی قیدی کشیده می شود و یا به تخیلات و اعمال نامناسب دست می زند که در هر دو صورت خود و اطرافیانش را از نظر روانی، عقلانی و فرهنگی در معرض سقوط قرار می دهد.

۲) افت تحصیلی و آموزشی

یکی دیگر از پیامد های سوء بدحجابی و یکی از نمونه های بارز رکود فعالیت ها، افت تحصیلی و آموزشی در میان دانش آموزان و دانش جویان دختر و پسر است. بدحجابی مشغولیت فکری دختران محصل را بیشتر می کند؛ آنان را به سوی شناخت مدل های گوناگون آرایش موی سر و تقلید از مد های متنوع سوق می دهد.

آنان وقت زیادی از فرصت های مطالعه را مصروف آرایش ها و آراستگی های سر و صورت و لباس می نمایند؛ مقدار زیادی از وقت آنان نیز به سخن گفتن درباره این گونه امور و طریقه دسترسی به لوازم آرایش می گذرد و به جای پرداختن به مباحث درسی به نوع آرایش مو و غیره می پردازند. از سویی دیگر پسران دانشجو که دوران بحران جنسی را سپری می کنند ممکن است به اشتیاق دیدن روی چنان دختری درس و مطالعه را رها کرده، ساعت ها پس از دیدار در اندیشه فرو روند که زیانبار و خطرناک است؛ ‌آن گاه که دیدار، ‌مکاتبه ها و دوستی ها را نیز در پی داشته باشد.

۳) تحمل آزار جنسی

یکی از آثار بدحجابی، آزار و اذیت زنان به وسیله مردان بدکار است؛ جوانان هرزه با دیدن سر و وضع نامناسب زنان آنان را دنبال کرده و آزار می دهند. چه بسیار دختران و زنان جوان از برخورد افراد نااهل که بر سر راه آن ها می نشینند و با مزاح و سخنان ناروا آن ها را آزار می دهند و مزاحم آنان می شوند، متنفر هستند و این جوانان هرزه را مانع آزادی و فعالیت های خویش می دانند. در موارد زیادی دختران مورد آزار جنسی مردان نااهل قرار می گیرند که ضرر و زیانش یک عمر گریبانگیر آن ها است. از آن جا که پیامبر (ص) و خانواده او الگوی زنان مسلمان می باشند، آیه قرآن خطاب به پیامبر (ص) می فرماید:

یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایؤذین و کان الله غفوراً‌رحیماً (احزاب ـ ۵۹)

ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو خویشتن را با چادر فروپوشند که این کار برای این که آن ها شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند برای آنان بسیار بهتر است و خدا آمرزنده و مهربان است.

۴) سقوط ارزش زن

بدحجابی مقدمه بی بند و باری و زمینه ساز لذت های شهوانی نامشروع است؛ اگر دختری از حجاب بی بهره باشد،‌ هر گونه توجهی به او جنبه ‌شهوانی دارد در نتیجه ارزش های راستین او فراموش می گردد؛ به همین جهت تا زمانی که جاذبه ظاهری دارد مورد توجه است و این جاذبه از بین می رود، احساس غربت، پوچی و پشیمانی می کند.

۵) بی علاقگی به ازدواج

در جامعه ای که بی بند و باری در پوشش و به تبع آن بی بند و باری جنسی رواج دارد، بسیاری از لذت های جنسی که عامل گرایش به ازدواج است به راحتی در دسترس افراد قرار می گیرد و این امر از میزان علاقه و گرایش به ازدواج در افراد می کاهد.

استاد شهید مرتضی مطهری در این زمینه چنین می نگارد: «… علت این که جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد می شود جواب می دهند که حالا زود است، ما هنوز بچه ایم یا به عناوین دیگر از زیر آن شانه خالی می کنند همین است؛ حال آن که در قدیم یکی از شیرین ترین آرزو های جوانان ازدواج بود. ازدواج در قدیم پس از یک دوران انتظار و آرزومندی انجام می گرفت و به همین دلیل زوجین یکدیگر را عامل نیک بختی و سعادت خود می دانستند ولی امروزه به دلیل کامجویی های نامشروع در سطحی وسیع دلیلی بر آن اشتیاق ها وجود ندارد.

نتیجه گیری

بدحجابی خطرات و مشکلاتی را برای شخصی بدحجاب، خانواده او و همچنین تمام جاسمه به وجود سی آورد از جمله:.
۱) عدم امنیت و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن توسط مردان هوس بار است.
۲) کم ارزش شدن زن در جامعه است زیرا زنی که خودش را پیش چشم همگان عرضه می کند ارزش خود را از دست می دهد و احترامی برای خودش قال نمی شود زیرا خود را بازیچه نگاه همگان قرار داده است.
۳) دور شدن از خداست. خداوندی که همیشه بار و باور ماست شایسته نیست که تکاه مهربان او را برای جلب نگاه دیگران از دست داد و بهشت او را با رفتارها، حرف ها، رابطه ها و نگاه ها و لبخندهایی که پاکدامنی و نجابت را نابود میکند معاوضه کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس